The teaching training process in the area of construction supported by information computing technology (ICT)

Authors

Keywords:

information and communication technology, teaching strategies and teaching-learning process

Abstract

The paper shows the results of a research carried out with the aim of improving the teaching training process in the area of construction by using information-computing technology (ICT) support. The general framework was completed by examining documents from the Ministry of Education as well as research project reports. Interviews and surveys to students and teachers and lesson supervising were used for collecting data, related to the state of art and the main trends in the training of teachers of construction. The findings include a procedural strategy having three phases, diagnosis, planning, implementing and evaluating and its corresponding information technology support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Addine, F. (2004). Didáctica: teoría y práctica. La Habana: Pueblo y Educación.

Bermúdez, R., & Pérez, L. (2004). Aprendizaje Formativo y Crecimiento Personal. La Habana: Pueblo y Educación.

Cabrera, L., & García, A.M. (2015). Los objetos de aprendizaje reutilizables: experiencias de su uso en asignaturas de la disciplina Proyecto, Construcción y Conservación de Obras Viales. Memorias de la Conferencia Científico-Metodológica de la Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”. Camagüey.

Cano, O.M. (2012). Antecedentes internacionales y nacionales de las TIC a nivel superior: su trayectoria en Panamá. Actualidades Investigativas en Educación, 12 (3), 1-25.

Castellanos, D. (2005).Aprender y Enseñar en la Escuela. La Habana: Pueblo y Educación.

Castro, F. (2000). Discurso pronunciado en la inauguración de las escuelas de Instructores de Arte. La Habana: Editora Política.

Estévez, O. V., Sánchez, M.M., & Bejarano, N. (2012) Potencialidades del uso de entornos virtuales de enseñanza aprendizaje (EVEA) en el proceso de formación permanente. Transformación, 9 (1), 60-71.

Flores, O., & de Arco, I. (2012). La influencia de las TIC en la interacción docente y discente en los procesos formativos universitarios. Universidad y Sociedad del Conocimiento, 9(2), 31-45.

Herrero, E. & Hernández, L. (2011). Potencial y efectividad de las TIC: Algunas lecciones aprendidas en el intento de su integración al proceso de enseñanza-aprendizaje. Cubana de Ingeniería, 1(2), 17-24.

Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución, aprobados en el VI Congreso del Partido (2011). La Habana: Editora Política.

Pérez, E. (2006). Metodología para el diseño de un sistema de medios de enseñanza para las carreras pedagógicas en condiciones de Universalización. Tesis de maestría inédita, Universidad “Ignacio Agramonte Loynaz”, Camagüey, Cuba.

Rodríguez, M., & Rodríguez, A. (s/f). La estrategia como resultado científico de la investigación educativa. Villa Clara: Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”.

Salazar, D. (2002). Interdisciplinariedad como tendencia de la enseñanza de la Ciencia. La Habana: Centro de Estudios Educacionales de la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”.

Sunkel, G., Trucco, D., & Espejo, A. (2014). La Integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe: Una mirada multidimensional. Santiago de Chile: Ed. CEPAL.

UNESCO. (2003). Proyecto general de educación para América Latina y el Caribe. Pedagogía 2003. La Habana.

Uricare, R. J. (2013). Las TIC para fortalecer el proceso de enseñanza aprendizaje en el proyecto de carrera Ingeniería Informática. Puerto Ordaz: Universidad Nacional Experimental de Guyana (UNEG).

Urrea, G. L. (2012). Diseño de una estrategia didáctica para la enseñanza-aprendizaje de la trigonometría mediada por las nuevas tecnologías: estudio de caso en el Curso Nivelatorio de Matemáticas Básicas de la Universidad Nacional de Colombia – Sede Medellín. Tesis de maestría inédita, Medellín: Universidad Nacional de Colombia.

Valle, J.J. (2015).Fundamentos teóricos que sustentan a la tecnología educativa informática en el proceso pedagógico. Pedagogía Profesional, 13 (1), 1-10.

Downloads

Published

2024-10-27

How to Cite

The teaching training process in the area of construction supported by information computing technology (ICT). (2024). Transformación, 12(1), 76-86. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/353