Climate change and curricular strategy for environmental management in Peruvian universities
Keywords:
environmental management, competency‐based education, syllabusesAbstract
Objective: This paper aims at describing a curricular strategy of environmental management that, based on the gaps identified in the perception and knowledge about climate change, contributes to the education of Huaraz students’ environmental management competency.
Methods: The documentary review, observation and a surveys were applied to explore Huaraz university students’ perceptions about climate change. Modeling was used to devise a curricular strategy for environmental management education.
Results: The main findings were the identification Huaraz university students’ perceptions about climate change and a curricular strategy for the development of environmental management competence.
Conclusions. It was determined that for university students in Huaraz climate change is a topic of interest, females have sounder knowledge than males, however both are insufficiently prepared to face climate change professionally. The curricular strategy of environmental management has a transdisciplinary character and its application should support the development of environmental management competencies in the universities of Huaraz.
Downloads
References
Referencias
Aguilar, S. (2005). Fórmulas para el cálculo de la muestra en investigaciones de salud. Salud en Tabasco, 11(1-2), 333-338. Recuperado el 12 de septiembre de 2021, de https://www.redalyc.org/pdf/487/48711206.pdf
Arriaga, M. (2015). El diagnóstico educativo, una importante herramienta para elevar la calidad de la educación en manos de los docentes . Atenas, 3(31), 63-74. Recuperado el 25 de agosto de 2021, de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047207007
Calvo, S. (2017). Percepción sobre cambio climático de la población en los sectores aledaños al mar de la ciudad de Chimbote. Tesis de grado. Universidad Agraria la Molina, Lima, Perú . Recuperado el 12 de septiembre de 2021, de https://repositorio.lamolina.edu.pe/handle/UNALM/2801
Chancas, A. (2017). Percepciones y perspectivas socioculturales de los pobladores sobre el cambio climático en Huayllahuara – Huancavelica 2015. Revista Científica en Ciencias Ambientales y Desarrollo Sostenible, 1(1), 60-71. Recuperado el 12 de septiembre de 2021, de https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/ambiente/article/view/96/104
Consejo Nacional de Educación. (2017-2018). Proyecto Educativo Nacional al 2021 . Recuperado el 12 de septiembre de 2021, de https://www.cne.gob.pe/uploads/publicaciones/publicacion/2018/balance-pen-2017-2018.pdf
Cuenca, R. & Urrutia, C. (2019). Explorando las brechas de desigualdad educativa en el Perú. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(81), 431-461. Recuperado el 12 de septiembre de 2021, de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v24n81/1405-6666-rmie-24-81-431.pdf
García, J. A., Reding, A. & López, J.C. (2022). Cálculo del tamaño de la muestra en investigación en la educación médica. Investigación en Educación Médica, 2(8), 217-224. Recuperado el 12 de Septiembre de 2021, de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572013000400007
Guerra, J. A., Tellez, N. A., González, A. E. & Camaño, L. (2010). Propuesta desarrolladora de estrategias curriculares en asignaturas del ejercicio de la profesión en la carrera de Estomatología. Revista Ciencias Médicas, 14(4), 97-107. Recuperado el 25 de agosto de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942010000400010
Informes del Panel Intergubernamental sobre Cambio Climático IPCC. (2013). Climate Change: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge: Cambridge University. Recuperado el 112 de septiembre de 2021, de https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/
Machado, E. F. & Montes de Oca, N. (2020). Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Motivos para un debate: Antecedentes y discusiones conceptuales. Transformación, 16(1), 1-13. Recuperado el 25 de agosto de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000100001&lng=es&tlng=es
MINAM. (2015). Estrategia Nacional ante el Cambio Climático. Recuperado el 10 de julio de 2020, de https://www.minam.gob.pe/wp-content/uploads/2015/09/ENCC-FINAL-250915-web.pdfmbiente.
MINEDU, (2018). Perú: ¿cómo vamos en educación?. Recuperado el 12 de septiembre de 2021, de https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/peru_como_vamos_en_educacion._2018.pdf
Moreno, T. (2012). La evaluación de competencias en educación. Sinéctica, 39, 1-20. Recuperado el 25 de agosto de 2021, de http://www.sinectica.iteso.mx/index.php?cur=39&art=39_09 .
Proyecto Tuning para Latinoamérica 2011-2013. (2011). Tuning América Latina: invovación educativo y social. Recuperado el 24 de julio de 2021, de http://media.utp.edu.co/medicina/archivos/links-internacional/documento4sintesisproyectotuningamericalatina20112013.pdf
Saborido, J. R. & Ortíz, R. A. (2019). La integración de la Universidad: experiencias de Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), 288-307. Recuperado el 12 de septiembre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000300017
Stiggins, R. J. (2002). Crisis de evaluación: la ausencia de evaluación para el aprendizaje. Phi Delta Kappan, 83(10), 758-765. Recuperado el 25 de agosto de 2021, de https://doi.org/10.1177/003172170208301010
Tardif, J. (2008). Desarrollo de un programa por competencias: de la intención a su implementación. Revista de curriculum y formación de profesorado, 12(3), 1-16. Recuperado el 25 de agosto de 2021, de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev123ART2.pdf
Vallejo, G. R., Mendo, N. & Lahera, M. L. (2019). Procedimientos didáctico-metodológicos para la implementación de las estrategias curriculares en la educación superior. Revista MEDISAN, 23(2), 360-371. Recuperado el 25 de agosto de 2021, de https://www.redalyc.org/journal/3684/368459444014/html/
Vargas, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Revista Alteridades(8), 47-53. Recuperado el 12 de septiembre de 2021, de http://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/alteriades
Vergara, K. (2011). Variabilidad climática, percepción ambiental y estrategias de adaptación de la comunidad campesina de Conchucos, Ancash. Tesis de grado. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú. Recuperado el 12 de septiembre de 2021, de http://hdl.handle.net/20.500.12404/1240
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.