Preparation of educational agents for the socio-inclusive care of students with stuttering

Authors

Keywords:

inclusive education, community education, speech disorders, education

Abstract

Objective: This paper aims at describing a strategy to enable educational agents to assist students with stuttering in socio-inclusive context.

Methods: The authoresses rely on theoretical methods such as analysis-synthesis and empirical methods such as interviews, surveys, inventories of personal needs and documentary analysis. The selected descriptors were useful for developing and assess speech disorders. 

Results: The application of the proposed strategy contributed to the training of agents for the socio-inclusive education of students with stuttering, allowing to enlarge their knowledge and favoring social inclusion of individuals with a disorder that often subjected to exclusion resulting in personality development difficulties.

Conclusions: Stuttering treatment is possible in the context of inclusive educations by a strategic training of agents.  The identification of potentials and weaknesses at the community level allowed the design of integrated actions. Its application through a pedagogical experiment confirmed its reliability and stimulates agents’ competency, which in turn favors the inclusive treatment of students suffering from the disorder.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Déborah Magaly López Salas, University of Camagüey

    Licenciada en Defectología, Doctora en Ciencias de la Educación, Profesora Titular de Logopedia. Ha publicado numerosos artículos.

  • Lliliam González Iraola, Escuela Primaria Loynaz Echeverría. Municipio Sibanicú. Camagüey.

    Licenciada en Educación. Logopedia, Máster en Inclusión Sociodeucativa, logopeda de la Escuela Loynaz Hecheverría del Municipio Sibanicú. 

  • Silvia Agüera Losada, Escuela Especial Héroes del Moncada. Municipio Camagüey. Camagüey.

    Licenciada en Educación General, Especialidad Defectología. Especialización Logopedia, Máster en Pedagogía Especial, logopeda en Escuela Especial Nguyen Van Troi.

References

Álvarez, M., Gómez, A. y Núñez, O. (2019). La inclusión educativa y el papel del maestro de apoyo. Olimpia, 16 (55), 5-16. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/836.

Araque Osorio, C., Ramírez Ferrer, J. y Velásquez Cañas, V. (2012). El concepto de agente educativo para la atención a la primera infancia en Colombia. https://bibliotecadigital.usb.edu.co/server/api/core/bitstreams/6a285059-9065-45c9-94af-b9b509516a71/content.

Arnaiz, P. (1996). Las escuelas son para todos. Siglo Cero. 27 (2), 25-34.

https://cmapspublic.ihmc.us/rid=1Q2CYP7YD-205V3KL-35RT/Escuelas_Para_Todos.pdf

Aznar Minguet, P. (2003). Participación de las agencias educativas en el desarrollo sostenible a nivel local: hacia una Agenda 21 escolar. Revista Española de Pedagogía, 61(225), 223-242. https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol61/iss225/5/

Booth, T. & Ainscow M. (1998). From them to us, Londres: Routledge.

Borges, S. y Orosco, M. (2013). Educación Especial y educación inclusiva: un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. Curso pre-evento. Congreso Internacional Pedagogía. http://www.cubaeduca.cu/media/www.cubaeduca.cu/medias/pdf/pedagogia_2013/Curso%209.pdf.

Fernández, G. y Rodríguez, X. (2012). Logopedia. Primera parte. Pueblo y Educación.

Gallardo-Vargas, Y. (2017). Proyecto educativo para elevar la preparación de la familia en las “zonas socialmente complejas”. Maestro y Sociedad, 14(1), 161-172 https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/2059/2055

García Cedillo, I., Romero Contreras, S., Rubio Rodríguez, S., Flores Barrera, V.J. y Martínez Ramírez, A. (2015). Comparación de prácticas inclusivas de docentes de servicios de educación especial y regular en México. Actualidades Investigativas en Educación. 15(3), 238-254. DOI: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.20671

González-Picarin, A., Calzadilla-González, O. y Nikolaevna Chernousova, L. (2014). La organización de la atención logopédica en el nivel primario de educación. Luz, 13(4), 14-25. https://www.redalyc.org/pdf/5891/589165810003.pdf

Lara, L. y Osorio, A. S. de (1991). El agente educativo y su función pedagógica. Universidad Pedagógica Nacional. CIUP. http://repositorio.uniatlantico.edu.co/handle/20.500.12834/356

Ministerio de Educación de Cuba. (2016). Documentos para el Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Mittler, P. (2000). Educación inclusiva y contexto social. Madrid, España: Aljibe

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Educación para los Objetivos del Desarrollo Sostenible. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423

Peirats Chacón, J. y Morote Blanco, D. (2016). El aula de comunicación y lenguaje y la inclusión escolar. Dificultades y estrategias de intervención. Tendencias Pedagógicas. (27), 313-330. DOI: https://doi.org/10.15366/tp2016.27.015

Pons, M. (2011). Estrategia pedagógica para la estimulación del desarrollo del lenguaje oral de los niños en edad temprana y preescolar con diagnóstico presuntivo de retraso mental, desde la atención logopédica. [Tesis Doctoral inédita. Universidad de Ciencias Pedagógica José Martí].

Rivero Rodríguez, Y., Hernández Pérez, M. y Dávila Valdés, Y. (2024). Preparación del docente para la integración de agentes educativos al currículo institucional del Nivel Primario. Varona. (79), e-2403. https://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n79/1992-8238-vrcm-79-e2403.pdf

Sen, A. (2000). Desarrollo y Libertad. Barcelona: Editorial Planeta.

Wohlstetter, P., Smith J. y Malloy, C. (2005). Strategic Alliances in Action: Toward a Theory of Evolution. Policy Studies Journal, 3(33), 419-442. https://doi.org/10.1111/j.1541-0072.2005.00123.x

Zavala Berbena, M. A. y Castañeda Figueiras, S. (2014). Fenomenología de agencia y educación. Notas para el análisis del concepto de agencia humana y sus proyecciones en el ámbito educativo. Magister, 26 (2), 98 -104. https://www.elsevier.es/es-revista-magister-375-articulo-fenomenologia-agencia-educacion-notas-el-S0212679614700246

Downloads

Published

2024-08-18

How to Cite

López Salas, D. M., González Iraola, L. ., & Agüera Losada, S. (2024). Preparation of educational agents for the socio-inclusive care of students with stuttering. Transformación, 20(2), 339-355. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/401