Preparation of educational agents for the socio-inclusive care of students with stuttering
Keywords:
inclusive education, community education, speech disorders, educationAbstract
Objective: This paper aims at describing a strategy to enable educational agents to assist students with stuttering in socio-inclusive context.
Methods: The authoresses rely on theoretical methods such as analysis-synthesis and empirical methods such as interviews, surveys, inventories of personal needs and documentary analysis. The selected descriptors were useful for developing and assess speech disorders.
Results: The application of the proposed strategy contributed to the training of agents for the socio-inclusive education of students with stuttering, allowing to enlarge their knowledge and favoring social inclusion of individuals with a disorder that often subjected to exclusion resulting in personality development difficulties.
Conclusions: Stuttering treatment is possible in the context of inclusive educations by a strategic training of agents. The identification of potentials and weaknesses at the community level allowed the design of integrated actions. Its application through a pedagogical experiment confirmed its reliability and stimulates agents’ competency, which in turn favors the inclusive treatment of students suffering from the disorder.
Downloads
References
Álvarez, M., Gómez, A. y Núñez, O. (2019). La inclusión educativa y el papel del maestro de apoyo. Olimpia, 16 (55), 5-16. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/836.
Araque Osorio, C., Ramírez Ferrer, J. y Velásquez Cañas, V. (2012). El concepto de agente educativo para la atención a la primera infancia en Colombia. https://bibliotecadigital.usb.edu.co/server/api/core/bitstreams/6a285059-9065-45c9-94af-b9b509516a71/content.
Arnaiz, P. (1996). Las escuelas son para todos. Siglo Cero. 27 (2), 25-34.
https://cmapspublic.ihmc.us/rid=1Q2CYP7YD-205V3KL-35RT/Escuelas_Para_Todos.pdf
Aznar Minguet, P. (2003). Participación de las agencias educativas en el desarrollo sostenible a nivel local: hacia una Agenda 21 escolar. Revista Española de Pedagogía, 61(225), 223-242. https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol61/iss225/5/
Booth, T. & Ainscow M. (1998). From them to us, Londres: Routledge.
Borges, S. y Orosco, M. (2013). Educación Especial y educación inclusiva: un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. Curso pre-evento. Congreso Internacional Pedagogía. http://www.cubaeduca.cu/media/www.cubaeduca.cu/medias/pdf/pedagogia_2013/Curso%209.pdf.
Fernández, G. y Rodríguez, X. (2012). Logopedia. Primera parte. Pueblo y Educación.
Gallardo-Vargas, Y. (2017). Proyecto educativo para elevar la preparación de la familia en las “zonas socialmente complejas”. Maestro y Sociedad, 14(1), 161-172 https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/2059/2055
García Cedillo, I., Romero Contreras, S., Rubio Rodríguez, S., Flores Barrera, V.J. y Martínez Ramírez, A. (2015). Comparación de prácticas inclusivas de docentes de servicios de educación especial y regular en México. Actualidades Investigativas en Educación. 15(3), 238-254. DOI: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.20671
González-Picarin, A., Calzadilla-González, O. y Nikolaevna Chernousova, L. (2014). La organización de la atención logopédica en el nivel primario de educación. Luz, 13(4), 14-25. https://www.redalyc.org/pdf/5891/589165810003.pdf
Lara, L. y Osorio, A. S. de (1991). El agente educativo y su función pedagógica. Universidad Pedagógica Nacional. CIUP. http://repositorio.uniatlantico.edu.co/handle/20.500.12834/356
Ministerio de Educación de Cuba. (2016). Documentos para el Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
Mittler, P. (2000). Educación inclusiva y contexto social. Madrid, España: Aljibe
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Educación para los Objetivos del Desarrollo Sostenible. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
Peirats Chacón, J. y Morote Blanco, D. (2016). El aula de comunicación y lenguaje y la inclusión escolar. Dificultades y estrategias de intervención. Tendencias Pedagógicas. (27), 313-330. DOI: https://doi.org/10.15366/tp2016.27.015
Pons, M. (2011). Estrategia pedagógica para la estimulación del desarrollo del lenguaje oral de los niños en edad temprana y preescolar con diagnóstico presuntivo de retraso mental, desde la atención logopédica. [Tesis Doctoral inédita. Universidad de Ciencias Pedagógica José Martí].
Rivero Rodríguez, Y., Hernández Pérez, M. y Dávila Valdés, Y. (2024). Preparación del docente para la integración de agentes educativos al currículo institucional del Nivel Primario. Varona. (79), e-2403. https://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n79/1992-8238-vrcm-79-e2403.pdf
Sen, A. (2000). Desarrollo y Libertad. Barcelona: Editorial Planeta.
Wohlstetter, P., Smith J. y Malloy, C. (2005). Strategic Alliances in Action: Toward a Theory of Evolution. Policy Studies Journal, 3(33), 419-442. https://doi.org/10.1111/j.1541-0072.2005.00123.x
Zavala Berbena, M. A. y Castañeda Figueiras, S. (2014). Fenomenología de agencia y educación. Notas para el análisis del concepto de agencia humana y sus proyecciones en el ámbito educativo. Magister, 26 (2), 98 -104. https://www.elsevier.es/es-revista-magister-375-articulo-fenomenologia-agencia-educacion-notas-el-S0212679614700246
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.