The comprehension of mathematic problems in primary school
Keywords:
methodology, reading comprehension and solving of mathematic problemsAbstract
The paper describes the result of the research project “A study of causes of difficulties in learning comprehension from an interdisciplinary perspective in Camagüey. The main objective of that study is to propose a methodology for the comprehension of mathematic problems in primary school. In designing the methodology, the characteristics of this text variety, basic principle of the theory of reading comprehension and problem solving were taking into account. In this research work several theoretical methods were used —analysis-synthesis, historical-logical, inductive-deductive— to elaborate the theoretical framework, while modeling and system approach in the methodology construction. Additionally, empirical methods were used in order to assess the knowledge about comprehension of mathematic problems; among them observation and analysis of the activity results.
Downloads
References
Ballester, S. et al (1992). Metodología de la enseñanza de la Matemática. Tomo I. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Campistrous, L., & Rizo, C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Chío, J. A., Álvarez, A., & López, M. (enero-junio de 2013). La solución de problemas matemáticos desde el análisis reflexivo. Transformación, 9(1), 34 – 41.
Hernández, J. E. (julio.diciembre de 2012). Criterios para la evaluación de la comprensión de textos como sistema de relaciones cognitivo-afectivas. Transformación, 8(2), 24 – 36.
Hernández, J.E., Pérez, K., Marrero, O., Ferrá, A., Muñoz, L. (2009). Propuesta metodlógica para la comprensión textual desde un enfoque interdisciplinario. Informe de investigación. Camagüey: Instituto Superior Pedagógico José Martí.
Labarrere, A. F. (1987). Bases psicopedagógicas de la enseñanza de la solución de problemas matemáticos en la escuela primaria. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Labarrere, A. F. (1988). Cómo enseñar a los alumnos de primaria a resolver problemas . Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Llivina, M. J. (1999). Una propuesta metodológica para contribuir al desarrollo de la capacidad para resolver problemas matemáticos. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona.
Roméu, A. (2007). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Rubinstein, S. L. (1966). El proceso del pensamiento. Ciudad La Habana: Editora Universitaria.
Ruiz, G. (1965). Cómo enseñar aritmética en la escuela primaria. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Sales, L. (2007). El texto como unidad básica de la comunicación: Texto y Textualidad. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Secades, J. (2007). Fundamentos teóricos en los que se sustenta la comprensión lectora con enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua. En Roméu, A. El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Silvestre, M., & Zilberstein, J. (2002). Hacia una didáctica desarrolladora . Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Suárez, C., Albarrán, J., González, D., Bernabeu, M., Villegas, E., Rodríguez, E., & Ledesma, D. (2005). Didáctica de la Matemática en la escuela primaria . Ciudad de la Habana : Pueblo y Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.