Self-knowledge: a social ability to be developed
Keywords:
knowledge, prevention, social skills, socializingAbstract
This article describes the findings of a research intended to face the lack of a supporting framework of the leading process of self-knowledge in students with behavior problems. Empirical and theoretical methods were used to characterize the object of study both in theory and practice. A sample of students attending lessons at the final grades of primary education “Alfredo Gómez Gendra” school was studied for this purpose. The main finding of the research was the design of a need-tailored educative strategy that help the subjects to a self-appraise their behavior as a requisite for self-controlling their behavior.
Downloads
References
Betancourt, J. (2002). La configuración psicológica de los menores con trastornos emocionales y de la conducta. Tesis doctoral inédita. Ciudad de La Habana: Instituto Superior Pedagógico "Enrigue José Varona".
Fernández, Y. (2008). Estrategia educativa: Una vía para el desarrollo del proceso de autorregulación de los alumnos con trastornos afectivos conductuales con manifestaciones violentas de la escuela de conducta de Nivel I. Tesis de maestría inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".
Hernández, M. J. (2007). Entrenamiento extensible: Vía de superación en habilidades intelectuales generales para docentes en las condiciones de universalización pedagógicas. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".
Mateo, L. (2012). Autoconocimiento: 5 herramientas que pueden ayudarte a conocerte más a ti mismo y alcanzar tus objetivos. Recuperado el 11 de noviembre de 2013, de . http://lauramateo.es/2012/02autococimiento-5-herramientas-que-puedan-ayudarte-aconocerte-mas-a-ti-mismo-y-alcanzar-tus-objetivos
Moré, N. L. (2009). Estrategia educativa para propiciar el conocimiento de sí mismo en escolares con diagnóstico de problema de conducta. Tesis de maestría inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".
Peña, G. R. (2004). Alternativa teórico-metodológica para el perfeccionamiento del proceso de evaluación psicopedagógica de la escuela para la educación de alumnos con trastornos de la conducta de categoría I. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Instituto Superior Pedagógico "José Martí".
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.