Theoretical framework of community education improvement

Authors

  • M. Sc. Zaúl Brizuela Castillo Centro Mixto “Oscar Primelles” Author
  • Dr. C. Antonio Sáez Palmero Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author
  • Dr. C. María Jústiz Guerra Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author

Keywords:

Comprehensive community education, social agents, community education

Abstract

The paper explains the connection between the approach selected for the analysis and development of community education and the contradictions manifested in its theoretical and practical comprehension. As a result, a comprehensive model for community education, describing the theoretical and methodological 

framework to improve community education, is devised. This framework is based on a conscious organizing of educative influences applied to the regular task of the community under the coordinate action of social institutions and organization that promote the transformational action of the neighborhood assuming a protagonist role in the improvement of the quality of live and morals related to the socialism updating process. The comprehensive model was proved experimentally at District 59 of San Miguel town; the transformation of the community was scientifically registered together with the information gather by means of observation and interviewing. The findings proved the pertinence and feasibility of the proposed model.

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Author Biographies

  • M. Sc. Zaúl Brizuela Castillo , Centro Mixto “Oscar Primelles”

    Licenciado en Educación de la Especialidad Marxismo-Leninismo e Historia y  Máster en Ciencias de la Educación. Se desempeña como profesor del departamento de Humanidades del Centro Mixto “Oscar Primelles”. Actualmente realiza estudios de doctorado en ciencias de la educación. 

  • Dr. C. Antonio Sáez Palmero , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Profesor Titular del programa de formación doctoral de la Universidad de Camagüey y Doctor en Ciencias Pedagógicas con experiencia en la dirección de estudios sobre la formación ciudadana. 

  • Dr. C. María Jústiz Guerra , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Profesora titular, doctora en Ciencias Pedagógicas y Decana de la Facultad de Ciencias Pedagógica y profesora del programa de formación doctoral, con experiencia en la investigación relacionada con la formación de valores en los escolares. 

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Published

2024-12-14

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