The epidemiological education of medical students to deal with pandemics
Keywords:
medical education, medical services, public health, health programsAbstract
Objective: This paper aims at the description of an epidemiological education model that enables medical students to face pandemics.
Methods: The authors rely on a descriptive study following the quantitative-qualitative paradigms and systematized through the analysis-synthesis, observation, and functional structural systemic methods.
Result: The main finding is a model of the epidemiological education of medical students describing the connection between contents, cultural function, context, and the dynamics of the epidemiological training, following a comprehensive approach to medical school education in correspondence with social demands.
Conclusions: It was possible to establish interdisciplinary, systemic, and institutions relationships in correspondence with the social determinants of health in the diversity of training scenarios, enabling graduates to fulfill their functions in facing the epidemiological situation caused by COVID-19.
Downloads
References
Alfaro, N. (2014). Los determinantes sociales de la salud y las funciones esenciales de la salud pública social. Salud Jalisco, 1(1), 36-46. Recuperado el 15 de abril de 2021, de https://www.medigraphic.com/pdfs/saljalisco/sj-2014/sj141j.pdf
De Armas, N., & Valle, A. (2011). Resultados científicos en la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.
Ledo, M. V., & Calvo, S. M. (2020). Investigación epidemiológica. Educación Médica Superior, 1-10. Recuperado el 3 de abril de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000300017
Leyva, A., Barly, L., & Téllez, L. (2019). Epidemiología en la formación inicial del médico, un problema de la ciencia, la tecnología y la sociedad. Opuntia Brava, 11(1), 182-188. Recuperado el 13 de abril de 2021, de http//opuntiabrav.php/a.ult.edu.cu/index.opuntiabrav/article/vieww7676
Martínez, S., & Ramis, R. M. (2012). El método clínico, el método epidemiológico y la epidemiología clínica. Revista Cubana de Salud Pública, 38(4), 615-621. Recuperado el 15 de abril de 2021, de https://www.scielosp.org/pdf/rcsp/2012.v38n4/615-621/es
Perdomo, I., & Rodríguez, E. (2000). Competencias de los especialistas en Higiene y Epidemiología:. Revista Cubana de Higiene y Epidemiología situación y vigilancia en salud., 43(2), 1-10. Recuperado el 15 de abril de 2021, de https://www.redalyc.org/pdf/2232/223214845006.pdf
Sierra, R. (2009). Selección de lecturas de metodología de la investigación educativa. La Habana: Pueblo y Educación.
Valle, A. (2012). La investigación en pedagogía: otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.