ICTs, teaching and family digital literacy
Keywords:
ICT, distance education, basic education, family education, family school relationshipAbstract
Objective: In pandemic conditions, family digital literacy is actually a social and educational need. This paper aims at exploring the level of digital literacy of parents of basic education children of Bolivia Benitez school at Machala City during the school term 2020-2021.
Methods: After completing the construction of a theoretical framework, the authoresses assess digital literacy in four groups of subjects (education executives, teacher, parents and ICTs experts).
Results: The findings not only characterized the level of digital literacy of parents according to age groups, but outlined the importance of their permanent updating in topics of educational technology as well. ICTs experts suggest that digital information of parents should be a question of educational institution concern.
Conclusions: To face the challenge of continuing pandemic conditions Educational institutions should pay attention to family digital literacy by suggesting activities to develop parents corresponding skills.
Downloads
References
Aguilar, C. & Urbano, A. (2014). La necesidad de alfabetización digital e inter-generacional en la familia y la escuela. Didáctica, Innovación y Multimedia (DIM) (18), 1-16. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de http://dimglobal.net/revistaDIM28/docs/AR28alfadigitalcarmenaguilarfin-OK.pdf
Arrieta, A. & Montes, D. (2011). Alfabetización digital: uso de las TIC 's más allá de una formación instrumental y una buena infraestructura. Revista Colombiana de Ciencia Animal, 3(1), 180-197. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3691443
Avello, R., López, R., Cañedo, M., Álvarez, H., Granados, J. F. & Obando, F.M. (2013). Evolución de la alfabetización digital: nuevos conceptos y nuevas alfabetizaciones. Revista MeDiSur, 11(4), 450-457. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2467/1291
Barrios, A. (2014). El comunicador en el entorno digital. Revista Cuadernos (34), 165-181. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0719-367X2014000100013&script=sci_arttext
Becerra, M. & Martín, F. (2015). Visión de las plataformas virtuales de enseñanza y las redes sociales por los usuarios estudiantes universitarios. Un estudio descriptivo. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación (47), 223-230. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/368/36841180015.pdf
Fernández, F. J. & Fernández, M. J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 24(46), 97-105. Recuperado el 3 de marzo de 2021, de http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-10
Fontdevila, P. (2011). Estudio de caso: Conectar Igualdad. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad-CTS. 6(18), 1-9. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/924/92422639009.pdf
García, S. (2017). Alfabetización Digital. Revista Razón y Palabra, 21(98), 66-81. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/1995/199553113006.pdf
Giesbrech, N. (2007). Conectivismo: enseñanza y aprendizaje. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de http://design.test.olt.ubc.ca/Connectivism:_Teaching_and_Learning
Gutiérrez, L. (2012). Conectivismo como teoría de aprendizaje: conceptos, ideas y posibles limitaciones. Revista Tecnología y Educación, (1), 111-122. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4169414
Husaj, S. (2015). Connectivism and Connective Learning. Revista Academic Journal of Interdisciplinary Studies(1), 227-230. Recuperado el 3 de marzo de 2021, de http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/902/1664
Matamala, C. (2018). Desarrollo de alfabetización digital ¿Cuáles son las estrategias de los profesores para enseñar habilidades de información? Revista Perfiles Educativos, 40(62), 68-85. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de http://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v40n162/0185-2698-peredu-40-162-68.pdf
Ministerio de Educación. (2017). Enfoque de la agenda educativa digital. Agenda educativa integral. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/11/Agenda-Educativa-Digital.pdf
Ministerio de Educación. (2020 a). Currículo Priorizado 2020 - 2021. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de Ministerio de Educación: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/09/Curriculo-Priorizado-Sierra-Amazonia-2020-2021.pdf
Ministerio de Educación (2020b). Plan Aprendemos juntos en casa. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://educacion.gob.ec/plan-educativo-aprendemos-juntos-en-casa/
Moreno, M. (2008). Alfabetización digital: el pleno dominio del lápiz y el ratón. Revista Científica de Comunicación y Educación, 15(30), 137-146. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/86340/01820083002736.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Moreno, N., González, A. & Torres, A. (2017). Alfabetización digital a padres de familia en el uso de las redes sociales. Revista Alteridad, 12(1), 8-22. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://www.redalyc.org/jatsRepo/4677/467751868001/467751868001.pdf
Nácar, J. (2020, 15 de octubre). La educación en México en el barranco del olvido. Eje Central de México. Recuperado el 3 de marzo de 2021, de https://www.ejecentral.com.mx/la-educacion-en-mexico-en-el-barranco-del-olvido/
Ortiz, G. (2015). El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Revista Sophia, 19(2), 93-110. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846096005.pdf
Peñalva, A., Napal, M. & Mendioroz, A. (2018). Competencia digital y alfabetización digital de los adultos (profesorado y familias. International Journal of New Education(1), 2-13. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://revistas.uma.es/index.php/NEIJ/article/view/4892/4682
Pérez, A. (2011). Escuela 2.0. Educación para el mundo digital. Revista de estudios de juventud. [Ejemplar dedicado a: Adolescentes digitales], marzo 11 (92), 63-86. Recuperado el 3 de marzo de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5047335
Piscitelli, A. & Ferrés, J. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19(38), 75-82. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=38&articulo=38-2012-10
RAE. (2019). Alfabetizar. Recuperado el 3 de marzo de 2021, de Asociación de Academias de la Lengua Española: https://dle.rae.es/alfabetizar?m=form
Silva, J. & Gimeno, M. (2015). Alfabetización digital para padres y apoderados de estudiantes vulnerables. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 37(1), 8-18. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/4575/457544923002.pdf
Valencia, M. (2020, 12 de julio). Conectividad y formación docente, los retos del regreso a clases en colegios públicos de Bogotá. El Espectador. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://www.elespectador.com/bogota/conectividad-y-formacion-docente-los-retos-del-regreso-a-clases-en-colegios-publicos-de-bogota-article/
Vinueza, S. & Simbaña, V. (2017). Impacto de las TIC en la Educación Superior en el Ecuador. Revista Publicando, 4(11), 355-368. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://core.ac.uk/download/pdf/236644472.pdf
Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Crítica.
Zapata, M. (2016). Sistemas de gestión del aprendizaje-plataformas de teleformación. RED. Revista de Educación a Distancia (50), 2-55. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/547/54746291006.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.