The comprehensiveness of inclusive junior high school principal performance

Authors

Keywords:

leadership training , educational coordination, comprehensive schools, democratization of education

Abstract

Objective: The paper aims at describing a pedagogic strategy to promote a comprehensive performance of junior high school principals.  Methods: The authors rely on theoretical methods to construct a conceptual framework for devising a strategy (scientific sources and documents reviewing). The strategy was assessed by experimental procedures.

Results: The main finding is the description of a pedagogic strategy that promotes comprehensiveness in principals’ performance by relating leadership in professional pedagogic activity, sociopolitical requirements and technologies.

Conclusion: Within inclusive scenario, educational institution principals need training for achieving a comprehensive performance. The devised strategy favors such comprehensiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr. C. Yosvani Julio Miranda Batista, University of Camagüey

    Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular. Lidera investigaciones relacionadas con la preparación de los directores de escuela para el logro de desempeños exitosos.

  • Dr. C. Enrique Aurelio Barrios Queipo, Universidad Internacional SEK Ecuador

    Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular. Se desempeña como Vicerrector de Investigaciones de la Universidad Internacional SEK Ecuador. 

  • Sandra Castro Alvarez, Profesora de la Enseñanza Básica General

    Docente de la educación general básica en la provincia Camagüey, con experiencia en la dirección de instituciones educativas inclusivas, así como en la asesoría pedagógica internacional.

References

Referencias

Alonso, S. H. (2006). Texto básico del curso Teoría de la Dirección en la Educación. La Habana, Cuba: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC).

Echeverría, J. I., Rúa, M. & Pertuz, E. I. (2012). Una estrategia para la educación inclusiva. Escenarios, 10(2), 30-37. Recuperado el 21 de enero de 2021, http://ojs.uac.edu.co/index.php/escenarios/article/view/216/200

García, L. (2004). Propuesta curricular para la escuela secundaria básica actual. Fundamentos teóricos y metodológicos. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Miranda, Y. J. (2013). Estrategia pedagógica para la formación del desempeño integral del director de la escuela secundaria básica. Tesis doctoral inédita, Universidad Pedagógica José Martí, Camagüey, Cuba.

Sierra, R. A. (2008). La estrategia pedagógica, su diseño e implementación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación. .

Valcarce, M. (2011). De la escuela integradora a la escuela inclusiva. Innovación Educativa, 21(119-131). Recuperado el 21 de enero de 2021, https://revistas.usc.gal/index.php/ie/article/view/28/145

Vigotski, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires, Argentina: Grijalbo.

Downloads

Published

2021-07-15

How to Cite

The comprehensiveness of inclusive junior high school principal performance. (2021). Transformación, 17(3), 471-482. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/66