The impact of the 720 practicum model in Education graduates’ professional development
Keywords:
Pedagogical practice, teaching, professional training, autonomy, methodology, techniques and strategiesAbstract
Objective: The study aims at analyzing the impact level of the implementation of the 720 practicum model in the professional development of 2014 cohort graduates of ISA University, Santiago de los Caballeros, Dominican Republic.
Methods: The research was governed under a quantitative approach, due to the way in which the data were collected (data tables, rubrics, observation guides and others), and the way in which the results of the different specific objectives were analyzed (graphs and descriptive statistics). The method used was the narrative, with a non‐experimental transactional design.
Results: The model was beneficial for all practitioners, because they were given the opportunity to experiment within the classroom in real time and with real students.
Conclusions: From the model used, the practitioners acquired a higher level of autonomy, leadership, knew and used new methodologies, techniques and teaching‐learning strategies, they acquired better stage mastery, development and management of their emotions.
Downloads
References
Arias, A. & Alvarado, S. (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES Psicología, 8(2), 171-181. Recuperado el 15 de noviembre de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/4235/423542417010.pdf
Díaz, V. (2006). Formación docente, práctica pedagógica y saber pedagógico. Laurus, 12[Ext], 88-103. Recuperado el 15 de noviembre de 2020, de https://www.redalyc.org/pdf/761/76109906.pdf
Espinoza, E., Tinoco, W. & Sánchez, X. (2017). Características del docente del Siglo XXI. Olimpia. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 14(43), 39-53. Recuperado el 15 de noviembre de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6210816.pdf
García, S. (1999). El desarrollo profesional: análisis de un concepto complejo. Recuperado el 15 de noviembre de 2020, de Universidad de Sevilla: http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:940111bc-adf5-436d-b3a4-d7ae3e264a84/re3180907707-pdf.pdf
Martínez, P., Armengol, C. & Muñoz, M. (2019). Interacciones en el aula desde prácticas pedagógicas efectivas. Recuperado el 15 de noviembre de 2020, de Universidad Autónoma de Barcelona: https://www.redalyc.org/jatsRepo/2431/243158860003/html/index.html#:~:text=Para%20Barr%C3%B3n%20(2015)%20la%20instituci%C3%B3n,desarrollan%2C%20incluyendo%20el%20ambiente%20escolar.
Ministerio de Educación de Colombia. (2012). La práctica pedagógica como escenario de aprendizaje. Recuperado el 15 de noviembre de 2020, de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357388_recurso_1.pdf
Nova, M., Arias, L. & Burbano, Z. (2015). Escuela y desplazamiento: una mirada crítica a las prácticas pedagógicas. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 8(1), 27- 39. Recuperado el 15 de noviembre de 2020, de https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/download/863/716
Rodríguez, H. (2017). Importancia de la formación de los docentes en las instituciones educativas. Recuperado el 15 de noviembre de 2020, de Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo: https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/huejutla/n9/e2.html
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.