The training of kindergarten teachers’ trainees in phonic analysis procedures

Authors

Keywords:

preschool learning, preschool children, language instruction, phonetics 

Abstract

Objective: This paper aims at describing a strategy that contributes to the training of kindergarten teachers’ trainees for conducting the phonic analysis in educational institutions.

Methods: Theoretical methods such as analysis, synthesis, historical-logical and functional structural systemic modeling were used for the construction of the theoretical framework of the research. Others empirical tools facilitated the analysis of important aspects that allow us to  know the reality, determine shortcomings and recommend the set of actions to be developed in the strategy. The aforementioned empirical tools were the analysis of documents and sources, the observation, the survey, the interview, the socialization workshops and the pedagogical preexperiment.

Result: The strategy enables the necessary steps to improve the phonic analysis in the initial training of students pursuing the Bachelor of Education degree. The devised strategy is, then, the main finding.

Conclusion: The strategy fosters kindergarten teachers’ trainees for conducting phonic analysis by using a related workbook dealing with phonemic discrimination by preschool children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Diana Teresa Díaz Guerra, Universidad Ignacio Agramonte Loynaz, Camagüey, Cuba

    Licenciada en Educación, especialidad preescolar, Master en Ciencias de la Educación y Profesora Auxiliar de la Universidad de Camagüey, posee 27 años de experiencia profesional.

  • Dra. C. Isabel Cristina Sampayo Hernández, Universidad Ignacio Agramonte Loynaz, Camagüey, Cuba

    Licenciada en Educación, especialidad preescolar, Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular de la Universidad de Camagüey, posee 30 años de experiencia profesional.

References

Addine Fernández, F. (2013). La Didáctica General y su enseñanza en la educación superior pedagógica. Aportes e impactos. La Habana: Pueblo y Educación.

Alarcón Ortiz, R. (2017). La nueva Universidad cubana. En R. Collazo Delgado, E. M. Tunis, & M. C. Malagón (Ed.), Preparación Pedagógica para Profesores de la Nueva Universidad Cubana (Primera ed., págs. 9-12). La Habana: Universitaria Félix Varela.

Blanco, J. M. (1931). Método Sugerente. La Provincia Heroica y Legendaria, págs 113-122.

Castro Tapia, O. (2019). El desarrollo del gusto por la lectura en niños de 5-6 años. informe de tesis doctoral , sin publicar. Universidad Ignacio Agramonte Loynaz, Educación Preescolar, Camagüey.

Díaz Guerra, D. T., Vega Cisnero, G., & Caraballo Quevedo, A. (2018). Cuaderno de trabajo Anàlisis fònico, sexto año de vida. Primera infancia. (D. C. Faure, Ed.) La Habana: Pueblo y Educaciòn. ISBN 978-13-3481-7

Horruitinier, P. (2009). La Universidad Cubana. La Habana: Félix Varela.

López Hurtado Josefina, B. A. (1995). Formación de la habilidad de análisis sonoro de la palabra en niños del sexto año de vida. En A. Siverio, Estudio sobre las particularidades del desarrollo del niño preescolar cubano (págs. 216-226). La Habana: Pueblo y Educación.

Mendoza, F. M. (2004). Lenguaje Oral. La Habana: Pueblo y Educación.

Quesada, O. G. (2009). La semipresencialidad y sus exigencias pedagógicas y didacticas al proceso de formación profesional en la Educación Superior. En R. C. Delgado & E. M. Herrero Tunis, Preparación Pedagogica para profesores de la nueva Universidad cubana (Primera ed., págs. 119-125). La Habana: Pueblo Educación.

Suárez Acosta, M., Pons Rodriguez, M. I., & Hernández Sánchez, J. E. (2021). La Formación inicial del Educador Preescolar para la prevención de las desviacciones de la comunicación oral. Transformación, 17(1), 118-128. Recuperado el Enero de 2021, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3524

Vigotsky, L. S. (1987). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. La Habana: Pueblo y Educación.

Downloads

Published

2024-02-28

How to Cite

The training of kindergarten teachers’ trainees in phonic analysis procedures. (2024). Transformación, 17(3). https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/70