A socio-educational project: examining teacher’s participation in the university context
Keywords:
sociology of education, participation, teacher's role, Higher EducationAbstract
Objective: This paper aims at assessing sociology teachers’ participation as a component of professional performance at the university educational context.
Methods: The authors rely on theoretical level methods such as historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive approaches, as well as observation, surveys to teachers and students, the analysis of documents and experts' assessments.
Results: The findings revealed the need to propose a socio-educational project to favor the participation of university teachers.
Conclusions: The proposed socio-educational project is mainly characterized by the training in teachers of a solid ethical project of life, entrepreneurship, collaborative work, co-creation of knowledge and metacognition to solve problems in changing and complex contexts.
Downloads
References
Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.
Durkheim, E. (1999). Educación y Sociología. Barcelona: Altaya, S. A.
Ferre, M. (2005). Empoderamiento, participación y sentido de comunidad. El caso de las mujeres de Cascallares II. Tesis de licenciatura en Psicología inédit, Universitat Jaume I, Castellón de la Plana, Argentina. Recuperado el 15 de octubre de 2020, de http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/136547/TFG_2014_ferreM.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Horruitiner, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Félix Varela.
Horruitiner, P. (2011). La Educación Superior. Retos y perspectiva de la sociedad cubana. La Habana: Sello Editorial Educación Cubana.
Oraisón, M. & Pérez, A. M. (2006). Escuela y participación: el difícil camino de la construcción de ciudadanía. Revista iberoamericana de educación(42), 15-29. Recuperado el 15 de octubre de 2020, de https://rieoei.org/historico/documentos/rie42a01.pdf
Pérez, A. (2012.) El capital intelectual. Recuperado el 15 de octubre de 2020, de https://dialnet.uniroja.es/servlet/articulo?codigo=4084522
Pérez, D. I. & Castillo, J. L. (2016). Capital humano, teorías y métodos: importancia de la variable salud. Revista Economía, Sociedad y Territorio, 16(52), 651-673. Recuperado el 15 de octubre de 2020, de https://est.cmq.edu.mx/index.php/est/article/view/675
Sousa, E. (2014). El Consejo Universitario: La participación del maestro. Ponencia presentada en VIII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP), La Plata, Argentina. Recuperado el 15 de octubre de 2020, de https://www.aacademica.org/000-099/476.pdf
Tobón, S. (2013a). Los proyectos formativos: transversalidad y desarrollo de competencias para la sociedad del conocimiento . México: CIFE.
Tobón, S. (2013b). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: ECOE.
Tobón, S. (2014). Proyectos formativos: teoría y práctica. México: Pearson.
Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Crítica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.