Premises for the permanent training of Political Party leaders in Camagüey
Keywords:
Continuing education, leadership training, community influence, community leadersAbstract
Objective: This article aims to build a theoretical framework to determine the premises for the permanent training of Party cadres in Camagüey. This Process has been little studied.
Methods: The authors used the methods of analysis of documents and articles written by specialists that favored the search for criteria and knowledge about permanent training. On the other hand, in the systematization of the information, methods like the theoretical analysis-synthesis and induction-deduction were applied.
Results: The carried out study allowed revealing the premises for the permanent formation of Party leaders, based on the examination of the different studies and authors that have approached it, and propose a concept of such premises contextualized to the demands and specificities of the cadres of the Party.
Conclusions: The systematization of the theoretical foundations of the permanent training of the Communist Party of Cuba leaders requires taking into consideration these premises in order to make it more individualized and contextualized.
Downloads
References
Addine, F. & García, G. (2000). Diseño curricular. La Habana: Pueblo y Educación.
Addine, F. & García, G. (2001). Formación permanente de profesores. Retos del siglo XXI. La Habana: Sello Educación Cubana.
Añorga, J. & Robau, D. (1995). Glosario de términos de educación avanzada. La Habana: Pueblo y Educación.
Castro, F. (1975). Selección de discursos acerca del Partido. La Habana: Ciencias Sociales.
Fonseca, S., Hernández, V. M. & Forgas, J. A. (2017). Formación continua y formación permanente desde el desarrollo de competencias docentes en las instituciones de Educación Superior. MIKARIMIN 3(1), 55-61. Recuperado el 3 de noviembre de 2020, de http://45.238.216.13/ojs/index.php/mikarimin/article/view/565
García, K., Sarmiento, S. M. & Rodríguez, M. J. (2016). Proceso de formación permanente del profesional de la Educación Superior en el contexto ecuatoriano. MEDISAN, 20(11), 2430-2433. Recuperado el 3 de noviembre de 2020, de http://scielo.sld.cu/pdf/san/v20n11/san142011.pdf
Guevara, E. (1970). El cuadro, columna vertebral de la Revolución. En E. Guevara, Obras 1957-1967 (Vol. II, págs. 157-171). La Habana: Casa de las Américas.
Humpierre, A. M. (1983). Contenido y características de los cursos de los CSPI. Militante Comunista (8), 135-141.
Hurtado, M. B. (2009). La Política de Cuadros del PCC. Concepciones y Práctica. La Habana: Editora Política.
Lenin, V. I. (1977). Informe político del Comité Central del PC de Rusia presentado al XI Congreso del Partido. En V. I. Lenin, La formación de los cuadros (págs. 142-143). Moscú: Progreso.
Ministerio de Educación Superior. (2019). Reglamento de Educación de Posgrado. Recuperado el 3 de septiembre de 2020, de https://www.mes.gob.cu/resolucion-no140-de-fecha-18072019
Molina, F. B. (2012). Un modelo pedagógico para la superación político-ideológica. Tesis doctoral inédita, Escuela Superior del PCC Ñico López, La Habana, Cuba.
Partido Comunista de Cuba. (1976). Tesis y Resoluciones. I Congreso del PCC. La Habana: Ciencias Sociales.
Partido Comunista de Cuba. (2012). Documento. Primera Conferencia Nacional del PCC . La Habana: Editora Política.
Partido Comunista de Cuba. (2021). Resolución del 8vo Congreso acerca de la Politica de Cuadros. Recuperado el 28 de octubre del 2021 de https://www.granma.cu/octavo-congreso-pcc/2021-04-18/resolucion-del-8vo-congreso-acerca-de-la-politica-de-cuadros.
Soto, L. (1965). Las EIR en el ciclo político - técnico. Cuba Socialista, 5(41), 77-78.
Torres, C. & González, S. (2007). Formación académica de postgrados en las universidades pedagógicas: retos a la universalización. La Habana: Sello Educación Cubana.
Valiente, P. (2001). Concepción sistémica de la superación de los directores de secundaria básica. Tesis doctoral inédita, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero, Holguín, Cuba.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.