Fostering gifted students: a professional developing program for senior high school supervisors
Keywords:
professional improvement, provincial structure of pre-university, attention to talentAbstract
Objective: The article describes a professional developing program for senior high school supervisors focused on gifted students’ development.
Methods: The authoresses rely on theoretical methods such as analysis and synthesis, historical-logical, interview, survey, documentary review and percentage calculation.
Results: A professional developing program for senior high school supervisors focused on gifted students’ development is devised.
Conclusion: The professional performance senior high school supervisors for gifted students’ development requires a sound knowledge of the curriculum, its corresponding enrichment, technical and methodological command of curricular acceleration, suitable grouping, and supervisors’ competencies for guiding, assisting and controlling the teachers’ staff performance.
Downloads
References
Álvarez, M., Gómez, A. L. & Núñez, O. L. (2021). La superación del maestro de apoyo para la inclusión de educandos con discapacidad. Revista Ciencias Pedagógicas. 15(1), 13-25. http://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/ICCP/article/download/282/255
Bermejo, R. M., Vázquez, L. L. & Suárez, L. (2023). La preparación didáctica del docente en la integración del contenido para educandos talentos en concursos. Revista Ciencias Pedagógicas. Revista electrónica científico-pedagógica, 16(1), 3-17. http://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/ICCP/article/view/399
Betancourt, D., Márquez, R. & Gómez, A. L. (2022). La superación de los docentes en la preparación de atletas jóvenes participantes en Olimpiadas Especiales. Revista Conrado. (54), 331-340. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2821
Callahan, C. M. & Price, A. (2021). Overcoming Structural Challenges Related to Identification and Curricula for Gifted Students in High-Poverty Rural Schools. En R. J. Sternberg & D. Ambrose (Ed.), Conceptions of Giftedness and Talent (pp. 51-64). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56869-6_4
Castellanos, D. (2014). Sensibilización y preparación del docente: Piezas claves para la atención educativa al talento. En A. Bazán & D. Castellanos. (coordinadores). La psicología en la educación. contextos de aprendizaje e investigación. (pp. 147-178). Plaza y Valdés Ediciones & Universidad Autónoma del Estado de Morelos. https://www.researchgate.net/publication/295855414_Castellanos_D_2014_Sensibilizacion_y_preparacion_del_docente
Castro, F., Conill, J, A. & Estéves, Y. (2019). Superación de profesores para la atención a escolares con talento académico en Luena-Móxico, Angola. Revista Mendive, 17(1), 122-139.
http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1507
Estévez, Y. (2019). La superación de los maestros primarios en la realización de las adaptaciones curriculares. Mendive, 17 (1), 20-33. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000100020
Fernández, C. C. (2023). La atención al talento en el marco del III perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. Pueblo y Educación. https://cursos.pedagogiacuba.com/course/index.php?categoryid=1&lang=en
Gonzales, J., Carrillo, A., Fabregat, R., Camargo, L., & García, M. (2019). RunayaySoft: Sistema adaptativo para apoyar la selección de actividades de enriquecimiento en entornos educativos. Revista Internacional de Sistemas de Información Web, 15 (1), 103-131. https://doi.org/10.1108/IJWIS -04-201 8-0021
González, L., Núñez. O. L. y Gómez, A.L. (2020). Análisis histórico tendencial del proceso de superación profesional de los especialistas de Centro de Diagnóstico y Orientación. Revista Olimpia. 17, 543-552 https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1569/2790
Lakin, J. M. & Wai, J. (2020). Spatially gifted, academically inconvenienced: Spatially talented students experience less academic engagement and more behavioural issues than other talented students. British Journal of Educational Psychology 67 (1), 1-24. https://doi.org/10.1111/bjep.12343
Luján, D., González, D. & Díaz, D. Y. (2005). El talento: antecedentes, modelos, indicadores, condicionamientos, estrategias y proceso de identificación. Una propuesta desde la universidad cubana y el enfoque histórico-cultural. Revista Iberoamericana de Educación, 34 (4), 1-24. https://dialnet.uniroja.es/servlet/articulo?codigo=3159275
Mahama, M. & Márquez, J. L. (2020). La preparación del profesor de secundaria para el desempeño profesional en la República de Ghana. Mendive 18 (2), 430-444. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1890
Márquez, L. K. (2022). Gestión del talento en la escuela. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6 (4), 1-21. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2513
Ministerio de Educación, (2014). Resolución Ministerial 200/2014. Reglamento de trabajo metodológico del Ministerio de Educación. Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 49, del 16 de octubre de 2014. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-200-de-2014-de-ministerio-de-educacion
Ministerio de Educación Superior. (2019). Resolución Ministerial 140/2019. Reglamento de la Educación de Posgrado Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 65, del 5 de septiembre de 2019. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior
Pérez, C., Núñez, O. L. y Gómez, A.L. (2023). Método de saberes cooperativos: transformación de la superación profesional en el tratamiento a la inclusión educativa. Transformación, 19 (1), 117-136. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552023000100117
Preckel, F., Golle, J., Grabner, R., Jarvin, L., Kozbelt, A., Müllensiefen, D. & Worrell, F. C. (2020). Talent development in achievement domains: A psychological framework for within-and cross-domain research. Perspectives on Psychological Science, 15 (3), 691-722. https://doi.org/10.1177%2F1745691619895030
Rodríguez, L., Aguiar, X. M. y Santos, E. (2019). Estimular el desarrollo de talentos en las condiciones actuales de la Educación Superior. Revista EDUMECENTRO, 11 (1), 160-183. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000100160
Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P. & Worrell, F. C. (2021). The Talent Development Megamodel: A Domain-Specific Conceptual Framework Based on the Psychology of High Performance. En R. J. Sternberg & D. Ambrose (Eds.), Conceptions of Giftedness and Talent (pp. 425-442). Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56869-6
Tamayo, B., Gómez, A. L. & Núñez, O. L. (2023). La superación profesional de los psicopedagogos del CDO en la atención educativa a educandos talentos. Revista Ciencias Pedagógicas, 16 (2). 44-58. http://www.cienciaspedagógicas.rimed.cu/ICCP/article/view/420
Taquechel, G. & Matos, Z. C. (2020). Un perfil profesional del metodólogo provincial de la educación preuniversitaria. Luz, 21(4), 82-96. https://www.redalyc.org/journal/5891/589169024007/589169024007.pdf
Valle, A. D., Fernández, C. & León, T. (2023). El III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación. La atención al talento y la evaluación de la calidad de la educación. Pueblo y Educación. https://cursos.pedagogiacuba.com/course/search.php?search=El+III+Perfeccionamiento+del+Sistema+Nacional+de+Educaci%C3%B3n.+La+atenci%C3%B3n+al+talento+y+la+evaluaci%C3%B3n+de+la+calidad+de+la+educaci%C3%B3n
Zayas Bazán, Y., Gómez, A. L. & Bardina, M. I. (2021). Los maestros ambulantes y el lenguaje oral en educandos con discapacidad intelectual. Revista Roca, 17 (1), 237-250. https://search.ebscohost.com
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ©Transformación/ (CC BY-NC 4.0)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.