The psycho-educational counseling training in the practice teaching
Keywords:
Educational counseling, counsellor training, teaching practice, educational planningAbstract
Objective: The paper aims at assessing the role of the discipline related to the preservice professional practice of graduates of Psychology and Pedagogy for educational counseling activity.
Methods: The authoresses rely on a qualitative methodology based on systematizing the teaching practice by means of a critical review and the searching of alternatives to face problems in counselling training, as well as examining papers registering professor experiences.
Results: The authoresses devise a procedure for assessing counseling skill development.
Conclusion: The suggested procedure favor students’ efficient performance in psychological pedagogical counseling.
Downloads
References
Addine, F. (2011). La tarea integradora. En G. García, F. Addine, J. Piñon, M. Rodriguez, E. Escalona, & M. Blanco, Invetigación interdisciplinaria en las ciencias pedagógicas (págs. 112-116). La Habana: Pueblo y Educación.
Imbert, N., & Sierra, R. A. (2020). La alternativa y su conceptualización en el contexto pedagógico. Transformación, 16(2), 210-220. Recuperado el 18 de junio de 2020, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3316/3087
Luna, M. (2011). Buenas prácticas de asesoramiento psicopedagógico: estudio sobre el trabajo de dos orientadores de educación secundaria expertos y eficaces. Tesis doctoral inédita. Madrid: Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado el 18 de junio de 2020, https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=30498
Montanero, M. (sept-dic de 2014). La investigación sobre el asesoramiento educativo en España: una revisión de su metodología y resultados empíricos. Revista española de Pedagogía, 72(259), 525-542. Recuperado el 18 de junio de 2020, de https://scholar.google.com.cu/scholar?q=Revista+espa%C3%B1ola+de+Pedagog%C3%ADa,+72(259),+525-542&hl=en&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart
Serra, A., & Leyva, M. (mayo-agosto de 2018). Una mirada a la polémica del asesoramiento psicopedagógico y la orientación en la práctica pedagógica cubana. Ciencias Pedagógicas(2), 14-21. Recuperado el 18 de junio de 2020, de www.cienciaspedagogicas.rimed.cu>index.php>iccp>article>download
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.