Teachers' perception about inclusion at the Autonomous University of Nayarit. Opportunity or challenge?
Keywords:
Inclusive education, learning disabilities, special education, education of students with special needsAbstract
Objective: The paper aims at exploring positive and negative perception of Social Sciences
teachers at the UAN about the inclusion of Special Educational Needs (SEN) students in the classroom.
Method: The researchers rely on a quantitative, descriptive, transversal and non-experimental approach, following a simple random probability sampling, with a margin of error of 5% and a confidence level of 95%. The population was 185 of Social Sciences teachers at the UAN, the sample was 126 participants.
Result: Teachers consider inclusion positive regarding the right that young people have to join regular class; However, they consider their lack of abilities to assist SEN students as a negative item; they are not currently given any training, require extra time to teach them, and observe such students do less efforts than needed to learn.
Conclusion: 84% of teachers have assisted at least one young person with special educational needs, without having sufficient training. They believe it would be better for SEN students to attend specialized centers instead of to going to a university.
Downloads
References
Bravo, L. I. (2013). Percepción y opiniones hacia la educación inclusiva del profesorado y de las/os equipos directivos de los centros educativos de la Dirección Regional de Enseñanza en Cartago Costa Rica. Tesis doctoral inédita. Alicante, España: Universidad de Alicante. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/31675/1/tesis_lauraines_bravo.pdf
CONEVAL. (2014). Medición de la Pobreza en México. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de http://www.coneval.gob.mx/Medicion/Paginas/Medici%C3%B3n/Pobreza%202012/Anexo-estad%C3%ADstico-pobreza-2012.aspx
Díez, A. M. (2010). Vulnerable to silence. School stories of young people with disabilities. Revista de Educación, 25(1), 667-690. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6073979
Florian, L. (2013). La educación especial en la era de la inclusión: ¿El fin de la educación especial o un nuevo comienzo? . Revista latinoamericana de educación inclusiva, 7(2), 27-36. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4752907
Giné, C., Balcells, A., Cañadas, M., & Paniagua, G. (2016). Early childhood inclusion in Spain. Infants and Young Children. 29(3), 223-230. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://doi: 10.1097/IYC.0000000000000068
Gobierno de la República. (2013). Plan Nacional de Desarrollo. (PND, 2013-2018). Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://www.snieg.mx/contenidos/espanol/normatividad/MarcoJuridico/PND_2013-2018.pdf
Hernández, R., Fernández, C., & Batista, L. (2010). Metodología de la Investigación (5ta ed.). México: McGraw.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2016). Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos de los Hogares. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enigh/nc/2016/doc/presentacion_resultados_enigh2016.pdf
Kerlinger, F. N., & Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en ciencias sociales . México: McGraw-Hill Interamericana
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.