Teachers' perception about inclusion at the Autonomous University of Nayarit. Opportunity or challenge?

Authors

Keywords:

Inclusive education, learning disabilities, special education, education of students with special needs 

Abstract

Objective: The paper aims at exploring positive and negative perception of Social Sciences

teachers at the UAN about the inclusion of Special Educational Needs (SEN) students in the classroom.

Method: The researchers rely on a quantitative, descriptive, transversal and non-experimental approach, following a simple random probability sampling, with a margin of error of 5% and a confidence level of 95%. The population was 185 of Social Sciences teachers at the UAN, the sample was 126 participants.

 

Result: Teachers consider inclusion positive regarding the right that young people have to join regular class; However, they consider their lack of abilities to assist SEN students as a negative item; they are not currently given any training, require extra time to teach them, and observe such students do less efforts than needed to learn.

Conclusion: 84% of teachers have assisted at least one young person with special educational needs, without having sufficient training. They believe it would be better for SEN students to attend specialized centers instead of to going to a university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dra. Rosalva Enciso Arámbula, Universidad Autónoma de Nayarit

    Doctora en Educación y Tecnología Educativa y se desempeña como docente-investigadora de la Unidad Académica de Ciencias Sociales. Es miembro del Cuerpo Académico en consolidación de la Investigación Multidisciplinar en Educación, secretaría del Comité Curricular del Programa en Comunicación y Medios de la UAN y miembro del Comité de Evaluación del Programa en Comunicación y Medios. Tiene varios libros y numerosos artículos publicados.  (Responsable de la carpeta de evaluación del aprendizaje).

     

  • Dra. Ana Luisa Estrada Esquive, Universidad Autónoma de Nayarit

    Doctora en Educación y labora como docente-investigadora de la Unidad Académica de Ciencias Básicas e Ingenierías, fundadora de la revista Edúcate con Ciencia y líder de la Red Internacional para la Innovación de la Educación a Distancia (RIIED). Cuenta con numerosos libros y artículos publicados.

  • Dra. Bertha Alicia Arvizu López, Universidad Autónoma de Nayarit

    Doctora en Educación y Tecnología Educativa, docente-investigadora de la Unidad Académica de Turismo, y coordinadora de la Academia Gestión del Turismo, es autora de libros y artículos de revistas.

References

Bravo, L. I. (2013). Percepción y opiniones hacia la educación inclusiva del profesorado y de las/os equipos directivos de los centros educativos de la Dirección Regional de Enseñanza en Cartago Costa Rica. Tesis doctoral inédita. Alicante, España: Universidad de Alicante. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/31675/1/tesis_lauraines_bravo.pdf

CONEVAL. (2014). Medición de la Pobreza en México. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de http://www.coneval.gob.mx/Medicion/Paginas/Medici%C3%B3n/Pobreza%202012/Anexo-estad%C3%ADstico-pobreza-2012.aspx

Díez, A. M. (2010). Vulnerable to silence. School stories of young people with disabilities. Revista de Educación, 25(1), 667-690. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6073979

Florian, L. (2013). La educación especial en la era de la inclusión: ¿El fin de la educación especial o un nuevo comienzo? . Revista latinoamericana de educación inclusiva, 7(2), 27-36. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4752907

Giné, C., Balcells, A., Cañadas, M., & Paniagua, G. (2016). Early childhood inclusion in Spain. Infants and Young Children. 29(3), 223-230. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://doi: 10.1097/IYC.0000000000000068

Gobierno de la República. (2013). Plan Nacional de Desarrollo. (PND, 2013-2018). Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://www.snieg.mx/contenidos/espanol/normatividad/MarcoJuridico/PND_2013-2018.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Batista, L. (2010). Metodología de la Investigación (5ta ed.). México: McGraw.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2016). Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos de los Hogares. Recuperado el 11 de octubre de 2020, de https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enigh/nc/2016/doc/presentacion_resultados_enigh2016.pdf

Kerlinger, F. N., & Lee, H. B. (2002). Investigación del comportamiento: Métodos de investigación en ciencias sociales . México: McGraw-Hill Interamericana

Downloads

Published

2021-02-27

How to Cite

Teachers’ perception about inclusion at the Autonomous University of Nayarit. Opportunity or challenge?. (2021). Transformación, 17(2), 289-302. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/88