Guidelines for designing of online courses in blended and distance modality using the Moodle platform
Keywords:
Higher Education, virtual university, distance education, ICT, open learningAbstract
Objective: The paper aims at providing guidelines for designing online courses using the Moodle platform in the blended and distance educational modalities.
Methods: The authors rely on theoretical methods such as analytical-synthetic, inductivedeductive and the rise from the abstract to the concrete in documentary review, and in the examination of Moodle platform supported courses.
Result: Based on the analysis and remodeling of documents ruling virtual courses design, a set of guidelines is devised for blended and distance modalities.
Conclusion: The authors arrived at the conclusion that by making available information about virtual course design characteristics features in the blended and distance modality, teachers’ performance in the virtual environment will be favored. The guidelines offered do not hindir their creative capacity.
Downloads
References
Abad, A., & Sánchez, M. (2019). Aula virtual interactiva para la enseñanza y el aprendizaje de la asignatura de Estequiometria a través de las tecnologías de la información y la comunicación. Revista Universitaria, 20(2), 19-37. Recuperado el 3 de octubre de 2020, de https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia
Astete, G. (. (2014). ¿Cómo facilitar el desarrollo de competencias? Necesidades basadas en un perfil docente. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona. Recuperado el 3 de octubre de 2020, de COLOCAR EL URL
Beltrán, J. A., & Pérez, L. (2003). ¿Cómo aprender con internet? . SUPONEMOS QUE ES UN LIBRO. fALTA LA CIUDAD: Fundación Encuentro.
Biggs, J. (2010). Calidad del aprendizaje universitario (4ta ed.). Madrid: Narcea.
Carvajal, B. M., Legañoa, M., & Oms, D. (septiembre-diciembre de 2020). La habilidad recuperar información digital en la escuela primaria cubana. Revista Transformación, 16(3), 473-488. Recuperado el 3 de octubre de 2020, de FALTA EL URL QUE DEVUELVE EL ARTICULO
Centro Nacional de Educación a Distancia(). (2017). Documentos complementarios para la implementación del Modelo de Educación a Distancia de la Educación Superior Cubana. La Habana: CENED. Recuperado el 3 de octubre de 2020, de FALTA EL URL
Estévez, O. V. (2017). Evaluación orientada a la formación de la competencia trabajo virtual en equipo en docentes universitarios. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey.
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogota: Ecoe.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.