Guidelines for designing of online courses in blended and distance modality using the Moodle platform

Authors

Keywords:

Higher Education, virtual university, distance education, ICT, open learning

Abstract

Objective: The paper aims at providing guidelines for designing online courses using the Moodle platform in the blended and distance educational modalities. 

 Methods: The authors rely on theoretical methods such as analytical-synthetic, inductivedeductive and the rise from the abstract to the concrete in documentary review, and in the examination of Moodle platform supported courses.

 

Result: Based on the analysis and remodeling of documents ruling virtual courses design, a set of guidelines is devised for blended and distance modalities.

Conclusion: The authors arrived at the conclusion that by making available information about virtual course design characteristics features in the blended and distance modality, teachers’ performance in the virtual environment will be favored. The guidelines offered do not hindir their creative capacity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr. C. Orosmán Vladimir Estévez Arias, Universidad Ignacio Agramonte Loynaz de Camagüey, Camagüey, Cuba

    Es Doctor en Ciencias Pedagógicas (2017), Master en Producción Bovina Sostenible (1999) e Ingeniero Pecuario (1984). Profesor Titular de la Facultad de Ciencias Agropecuarias y de la Facultad de Informática y Ciencias Exactas.  Investiga hace quince años sobre el uso de las TIC y la didáctica de la educación a distancia. Autor del libro Competencia trabajo virtual en equipo: Modelo de evaluación formativa de la Editorial Publiscia.

     

  • M. Sc. Mislene María Sánchez Cervantes, Universidad Ignacio Agramonte Loynaz de Camagüey, Camagüey, Cuba

    Es Master en Ciencias de la Educación (2013), Licenciada en Educación Especialidad informática 2006) y Profesora Asistente de la Facultad de Informática y Ciencias Exactas. Coautora del libro Modelo de evaluación formativa. Editorial Publiscia.

     

  • M. Sc. Lisbeth Zayas Bazán Fernández, Universidad Ignacio Agramonte Loynaz de Camagüey, Camagüey, Cuba

    Es Master en Ciencias de la Educación (2007), Licenciada en Educación Especialidad Español Literatura (2000). Investiga en temas relacionados con la didáctica de la enseñanza del posgrado

References

Abad, A., & Sánchez, M. (2019). Aula virtual interactiva para la enseñanza y el aprendizaje de la asignatura de Estequiometria a través de las tecnologías de la información y la comunicación. Revista Universitaria, 20(2), 19-37. Recuperado el 3 de octubre de 2020, de https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia

Astete, G. (. (2014). ¿Cómo facilitar el desarrollo de competencias? Necesidades basadas en un perfil docente. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona. Recuperado el 3 de octubre de 2020, de COLOCAR EL URL

Beltrán, J. A., & Pérez, L. (2003). ¿Cómo aprender con internet? . SUPONEMOS QUE ES UN LIBRO. fALTA LA CIUDAD: Fundación Encuentro.

Biggs, J. (2010). Calidad del aprendizaje universitario (4ta ed.). Madrid: Narcea.

Carvajal, B. M., Legañoa, M., & Oms, D. (septiembre-diciembre de 2020). La habilidad recuperar información digital en la escuela primaria cubana. Revista Transformación, 16(3), 473-488. Recuperado el 3 de octubre de 2020, de FALTA EL URL QUE DEVUELVE EL ARTICULO

Centro Nacional de Educación a Distancia(). (2017). Documentos complementarios para la implementación del Modelo de Educación a Distancia de la Educación Superior Cubana. La Habana: CENED. Recuperado el 3 de octubre de 2020, de FALTA EL URL

Estévez, O. V. (2017). Evaluación orientada a la formación de la competencia trabajo virtual en equipo en docentes universitarios. Tesis doctoral inédita. Camagüey, Cuba: Universidad de Camagüey.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogota: Ecoe.

Downloads

Published

2021-02-27

How to Cite

Vladimir Estévez Arias, D. C. O. ., Sánchez Cervantes, M. S. M. M. ., & Bazán Fernández, M. S. L. Z. . (2021). Guidelines for designing of online courses in blended and distance modality using the Moodle platform. Transformación, 17(2), 303-314. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/89