Instrumental reliability to measure the application of statistical techniques in physical culture: Cronbach's Alpha
Keywords:
Higher education, internal assessment, measurements, statistical analysisAbstract
Objective: The reliability of statistical techniques is a key element in the education of sports specialists. This paper aims at verifying the questionnaires and tools reliability of statistical techniques used in measuring the quality of professional education.
Methods: The authors rely on analytical-synthetic methods to understand the information studied and correlating variables, dimensions and indicators in each instrument. Mathematical statistics and descriptive statistics were used to find the mean and variance, in addition the Cronbach's Alpha coefficient was calculated, all to compare the results between the items of each instrument and verify the reliability of the questionnaires before being applied. Among the main results are those obtained with the calculation of Cronbach's Alpha coefficient, which determine, based on the criteria of the experts, the high reliability of the questionnaires evaluated.
Results: The Cronbach's Alpha coefficient proved to be an indicator of high reliability of questionnaires used in sports specialists’ education assessment
Conclusion: The use of Cronbach's Alpha coefficient gives reliability to questionnaires and tools given to sports specialists trainees in evaluating the corresponding process of professional education.
Downloads
References
Addine, F., Ginoris, O., Armas, C., Martínez, B. N., Tabares, R. M. & Urbay, M. (1998). Didáctica y optimización del proceso de enseñanza-aprendizaje. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC).
Burguet, I., Rodríguez, A. & Jorge, D. (2019). Aplicación de tecnologías para la determinación de la competencia de experto. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 13 (1), 116-126. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2227-18992019000100116
Castañeda, T., Olivera, I., Fernández, A. M. & Capote, M. C. (2018). La metacognición, herramienta para el aprendizaje de la estadística en la cultura física. Acción, (14), 1-6. https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/28/82
Castañeda, T., Sierra, G. & Betancourt, J. R. (2020). Componentes psicológicos, su influencia en la asimilación de herramientas estadísticas en estudiantes de Cultura Física. DeporVida, 17 (43), 70-85. http://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/7990
Castañeda, T., López, A., & Morales, A. M. (2021). Asimilación: componente esencial en el aprendizaje de la estadística del profesional cubano de Cultura Física. En R. M., Jiménez & E. Verdecia (comp), Educación en Cuba. Criterios y experiencias desde las Ciencias Sociales (pp. 193-208). Centro Félix Varela. http://revista.uh.cu/rces/article/download/2821/2433
Castañeda, T., López, A., Morales, A. M., & Collazo, V. C. (2022). La asimilación de las técnicas estadísticas en la formación del profesional en Cultura Física y Deporte. PODIUM, 17 (1), 369-386. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1214/html
Collazo, V. C. (2016). La integración de los contenidos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática para la formación profesional del técnico medio en la especialidad Zootecnia-Veterinaria. Tesis doctoral inédita, Universidad de Ciencias Pedagógicas Héctor Alfredo Pineda Zaldivar. La Habana, Cuba. https://scribd.com/document/392010277/La-integracion-de-Contenidos-e-Collazo-Frias-Victoria-Del-Car
Hernández, H. A. & Pascual, A. E. (2018). Validación de un instrumento de investigación para el diseño de una metodología de autoevaluación del sistema de gestión ambiental. Revista de investigación agraria y ambiental, 9 (1), 158- 162. https://doi.org/10.22490/21456453.2186.
Herrera, M., Partida, A. & Guerra, S. A. (2018). Validación de un instrumento de investigación para medir factores del capital humano. Universidad Autónoma de Nuevo León, 2 (1), 717-723. https://www.web.facpya.uanl.mx
López, R., Avello, R., Palmero, D., Sánchez, S. & Quintana, M. (2019). Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(2). https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/390
Ministerio de Educación Superior. (2017). Documentos metodológicos para la organización de la CTI en las Universidades del MES 2017-2021. Política: MES, Cuba. http://www.mes.gob.cu/es/politica
Pedroso, L. M., Diez, T. & López, A. (2022). Estructuración sistémica de los contenidos de la matemática en la ingeniería utilizando la habilidad usar asistentes matemáticos. Varona. Revista Científico Metodológica, (74), 64-74. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000100064&Ing=es&tlng=es.
Pelegrín, A., Reyes, I., Pompa, L. M., Gámez, Y., Álvarez, J. M. & Dupotey, N. M. (2016). Diseño y validación de un cuestionario para la determinación de necesidades educativas en pacientes. Revista Mexicana de Ciencias Farmacéuticas, 47 (1), 77-96. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=57956609007
Pérez, Y. T., Crespo, T. P. & López, R. (2018). Análisis estructural prospectivo sobre la enseñanza de la Estadística en las carreras universitarias. Revista Conrado, 14 (1), 340-349. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-864420180000500340&Ing=es&tlng=es
Rodríguez, J. & Reguant, M. (2020) Calcular la fiabilitat d´un qüestionario escala mitjancant I´SPSS: el coeficient alfa de Conbach. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13 (2), 1-13. https://doi.org/10.1344/reire2
Streiner, D. L. (2003). Starting at the beginning: An introduction to coefficient alpha and internal consistency. Journal of Personality Assessment, 80 (1), 99-103. https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8001_18
Toro, R., Peña, M., Mejía, S. & Bernald, A. (2022). Análisis empírico del Coeficiente Alfa de Cronbach según Opciones de Respuestas, Muestra y Observaciones Atípicas. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación 2 (63), 17-30. https://www.redalyc.org/journal/4596/459671926003
Tuapanta, J. V., Diuque, M. A. & Mena, A. P. (2017). Alfa de Cronbach para validar un cuestionario de uso de TIC en docentes universitarios. Revista mktDescubre, (10) 37-48. https://core.ac.uk/download/pdf/2345678641.pdf
Vargas, C. & Hernández, L. M. (2010). Validez y confiabilidad del cuestionario “Prácticas de cuidado que realizan consigo mismas las mujeres en el posparto”. Avances en enfermería, 28 (1), 96-106. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-45002010000100010&Ing=en&tlng=es
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
