Associating permanent education in community programs to local development

Authors

Keywords:

permanent education, community education, local development

Abstract

Objective: This article aims at describing a model of permanent education for integrated community work articulated with local development.

Methods: The authors rely on theoretical methods for devising a framework of reference and modeling for describing how to relate permanent education to local development. Likewise, the action/research approach is now followed in the process of permanent education of the social actors involved in District 39 of La Vallita in the Florida Municipality of Camagüey Province

Results: The main finding is a theoretical model, developed by using the functional structural method. The proposal is structured into three subsystems. The components of each of the subsystems and their relationships are determined, in order to establish the relevance of the proposed model to achieve the education of social actors for community development, as well as a mobilizing role for local development.

Conclusions: The model contributes to the foundations of the educational character that governs integrated community work, emphasizing the role of exogenous, endogenous, and decision-makers’ social actors, as well as determining the dynamics that argue the type of help required and the links to the local development. The described model has a methodological and regulatory character for permanent education for integrated community work articulated to local development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ariel Santana Santiesteban, Buró Provincial del Partido Comunista de Cuba, Camagüey

    Magister en Cultura Económica y Política para potenciar la labor de dirección del cuadro. Se desempeña actualmente como Primer Secretario del Partido Comunista de Cuba en la Provincia de Camagüey, actividad en la que protagoniza la educación permanente de los actores sociales para el trabajo comunitario y el desarrollo local.

  • Jorge García Batán, University of Camagüey

    Doctor en Ciencias Pedagógicas y director del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación de la Universidad de Camagüey, gestión en la que ha tenido logros en las investigaciones para el perfeccionamiento de la teoría y las metodologías de la educación en los diferentes niveles educacionales y su influencia en la educación permanente de los actores sociales de las comunidades

  • Santiago Lajes Choy, University of Camagüey

    Doctor en Ciencias Técnicas y Rector de la Universidad de Camagüey donde ha alcanzado resultados loables en las investigaciones asociadas a la formación permanente de cuadros, así como en la formación integral de profesionales a través del trabajo extensionista en comunidades

References

Brizuela, Z., Sáez, A. & Jústiz, M. (2015). Metodología para la educación comunitaria. Humanidades Médicas, 15(1), 107-127. Recuperado el 28 de octubre de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000100007&lng=es&tlng=es.

Cerpe, J. (2010). Educación en América Latina. Una agenda de problemas. Buenos Aires, Argentina: Editorial Cedes.

Delgado, R. (2012). El acompañamiento docente como estrategia de supervisión de los círculos de formación permanente. Tesis de maestría inédita. Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt, Maracaibo, Venezuela.

Díaz-Canel, M. (2021). Encuentro del Primer Secretario del Comité Central del Partido Comunista, Miguel Díaz-Canel Bermúdez, con representantes del sistema empresarial estatal. Recuperado el 12 de diciembre de 2021, de https://www.presidencia.gob.cu/es/pdf/tengamos-empresas-cada-vez-mas-socialistas-2333/

Reyes, F. & Machado, E. F. (2017). Fundamentos teóricos- metodológicos sobre la educación del adulto mayor en el contexto de la educación permanente. Humanidades Médicas, 17(2), 291-305. Recuperado el 28 de octubre de 2020, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202017000200004&lng=es&tlng=es.

Romero, M. & Hernández, C. (2021). Trabajo comunitario y participación popular en la gestión del desarrollo local. Revista Gestión del Conocimiento y el Desarrollo Local, 8(1), 43-58. Recuperado el 12 de junio de 2021, de https://revistas.unah.edu.cu/index.php/RGCDL/article/view/1425

Sabán, C. (2009). Educación permanente» y aprendizaje permanente: dos modelos teórico aplicativos diferentes. Recuperado el 11 de septiembre de 2020, de http://www.rieoei.org/rie52a10.htm

UNESCO. (2011). Conceptual evolution and policy developments in lifelong learning. Recuperado el 12 de junio de 2021, de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED540500.pdf

Downloads

Published

2024-02-22

How to Cite

Associating permanent education in community programs to local development. (2024). Transformación, 18(3), 350-364. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/126

Most read articles by the same author(s)