Model of the interdisciplinary dynamics of the teaching-learning process of Differential and Integral Calculus in the Civil Engineering career
Keywords:
mathematics instructions, applied mathematics, learning, interdisciplinary approach, didacticsAbstract
The current information society demands that civil engineers have an adequate command of the contents of Differential and Integral Calculus as a basis for their successful professional performance. However, there are many national and international reports of learning difficulties of these contents during the undergraduate training period. The objective of this article is to explain the interdisciplinary dynamic that underlies the teaching-learning process of Differential and Integral Calculus by Civil Engineering students. The research methods used were the content analysis of relevant theoretical sources and holistic-configurational modeling. The main result reveals the interdisciplinary logic established between the systematization and engineering functionality of the content of Differential and Integral Calculus and its projective-structural generalization, which constitutes an essential necessary condition for the development of competence for the application of the referred content to the resolution of projective-structural problems.
Downloads
References
Álvarez, M. Y., Alonso, I., & Gorina, A. (2012). Dinámica del razonamiento inductivo en la resolución de problemas matemáticos. Una propuesta didáctica. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 25 (12), 625-634. Recuperado el 5 de enero de 2018, de http://funes.uniandes.edu.co/4328/1/AlvarezDinamicaALME2012.pdf
Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Barcelona: Paidós.
Best, J. B. (2001). Psicología Cognitiva. Madrid: Editorial Paraninfo.
Cantoral, R., & Mirón, H. (2000). Sobre el estatus de la noción de derivada: de la epistemología de Joseph Louis Lagrange al diseño de una situación didáctica. RELIME, 3(3), 265–292. Recuperado el 5 de enero de 2018, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2147203
De la Rosa, P. (2013). La importancia de las matemáticas en ingeniería civil. Recuperado el 5 de enero de 2018, de https://prezi.com/qh7kgcern3wh/la-importancia-de-la-matematicas-en-ing-civil/#prezi-comments
Fuentes, H. C., Álvarez, I. B., & Matos, E. C. (2004). La teoría holístico-configuracional en los procesos sociales. Pedagogía Universitaria, 9(1), 1-5. Recuperado el 5 de enero de 2018, de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/273/264
Iglesias, N. A. (2017). El Cálculo Diferencial e Integral en las carreras de ciencias técnicas. Especificidades de su enseñanza. Revista Maestro y Sociedad, 14(4), 660-670. Recuperado el 5 de enero de 2018, de https://www.researchgate.net/publication/321754079_El_Calculo_Diferencial_e_Integral_en_las_carreras_de_ciencias_tecnicas_Especificidades_de_su_ensenanza
Iglesias, N., & Alonso, I. (2017). Estudio exploratorio sobre la importancia de la matemática para la carrera de ingeniería civil en la Universidad de Oriente. REFCalE: Revista Electrónica de Formación y Calidad Educativa, 5(1), 45-62. Recuperado el 10 de enero de 2018, de http://www.runachayecuador.com/refcale/index.php/refcale/article/download/1325/883
Leontina, D., Firmino, E. L., Gorina, A., & Alonso, I. (2016). Diagnóstico das habilidades matemáticas básicas dos estudantes que ingresam no primeiro ano do curso de Engenharia em Recursos Hidricos na Escola Superior Politécnica do Bié. Revista Órbita Pedagógica, 3(2), 35-50. Recuperado el 5 de enero de 2018, de http://runachayecuador.com/refcale/index.php/rop/article/view/2307/1240
Ministerio de Educación Superior (MES). (2007). Plan de estudio D para la carrera de Ingeniería Civil. La Habana, Cuba: MES. Recuperado el 5 de enero de 2018, de http://cujae.edu.cu/civil/carrera/ingenieria-civil
Reyes, D., & Pérez, M. (2015). Grupos de estudio para favorecer el aprendizaje del cálculo diferencial. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa(2), 1-18. Recuperado el 5 de enero de 2018, de http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/download/510/549
Santiesteban, Y., Alonso, I., & Gorina, A. (2012). El proceso de formación del valor de la perseverancia en la resolución de problemas matemáticos. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 3(4), 1-14. Recuperado el 5 de enero de 2018, de http://www.runachayecuador.com/refcale/index.php/didascalia/article/download/156/115
Trejo, E., Camarena, P., & Trejo, N. (2013). Las matemáticas en la formación de un ingeniero: la matemática en contexto como propuesta metodológica. Revista de Docencia Universitaria, 11(1), 397-424. Recuperado el 5 de enero de 2018, de https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5562/5552
Vygotsky, L. S. (1978). Pensamiento y lenguaje. Madrid: Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.