Exploring the world scientific production in mathematics education. A scientometric look

Authors

  • Miguel Cruz Ramírez Universidad de Holguín, Cuba. Author

Keywords:

Mathematics education, science technology, educational research

Abstract

After recovering of 4995 entries from Scopus indexed journals related to research in mathematics education, a data matrix is shaped to facilitate the analysis of world scientific production. The findings highlight an exponential diachronic growth, clustering of citations around a relatively restricted subset of documents and authors, the increase of international collaboration, as well as the presence of 17 invisible colleges with different degrees of relationship and activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Miguel Cruz Ramírez, Universidad de Holguín, Cuba.

    Profesor titular de la Universidad de Holguín y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Sus principales publicaciones están relacionadas con el planteo de problemas matemáticos, la cienciometría de la educación, y los métodos estadísticos aplicados a las investigaciones sociales. Es miembro de la Junta Directiva Nacional de la Sociedad Cubana de Matemática y Computación, organización que en 2017 le confirió el Premio Nacional Pablo Miquel Merino en Enseñanza de la Matemática (http://orcid.org/0000-0002-1697-1624).

References

Bornmann, L., Thor, A., Marx, W., & Schier, H. (2016). The application of bibliometrics to research evaluation in the humanities and social sciences: An exploratory study using normalized Google Scholar data for the publications of a research institute. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(11), 2778-2789. Recuperado el 22 de noviembre de 2017, de http://dx.doi.org/10.1002/asi.23627

Cruz, M., Escalona, M., Cabrera, S., & Martínez, M. C. (2014). Análisis cienciométrico de las publicaciones educacionales cubanas en la WoS y Scopus (2003-2012). Revista Española de Documentación Científica, 37(3). Recuperado el 22 de noviembre de 2017, de http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.3.1119

Dhawan, S. M., Gupta, R., & Jatana, M. (2016). Comparative scientometric assessment of Social Science Research in India vis-à-vis the World during 1996-2014. International Journal of Information Dissemination and Technology, 6(51), 27-32. Recuperado el 22 de noviembre de 2017, de http://www.ijidt.com/index.php/ijidt/article/download/326/280

Eck, J. v., & Waltman, L. (2017). Citation-based clustering of publications using CitNetExplorer and VOSviewer. Scientometrics. 111(2), 1053-1070. Recuperado el 22 de noviembre de 2017, de Recuperado de http://dx.doi.org/10.1007/s11192-017-2300-7

Gascón, J. (1998). Evolución de la didáctica de las matemáticas como disciplina científica. Recherches en Didactique des Mathématiques, 18(52), 7-33. Recuperado el 22 de noviembre de 2017, de https://www.researchgate.net/profile/Josep_Gascon2/publication/228769070_Evolucion_de_la_didactica_de_las_matematicas_como_disciplina_cientifica/links/0fcfd5148e6e59241c000000.pdf

Gates, P., & Jorgensen, R. (Edits.). (2015). Shifts in the Field of Mathematics Education. New York: Springer. Recuperado el 22 de noviembre de 2017, de http://dx.doi.org/10.1007/978-981-287-179-4

Guskov, A. K. (2016). Scientometric research in Russia: impact of science policy changes. Scientometrics, 107(1), 287-303. Recuperado el 22 de noviembre de 2017, de http://dx.doi.org/10.1007/s11192-016-1876-7

Hattke, F., Vogel, R., & Woiwode, H. (2016). When professional and organizational logics collide: balancing invisible and visible colleges in institutional complexity. En J. Frost, F. Hattke, & M. Reihlen (Edits.), Multi-Level Governance in Universities (Vol. 47, págs. 235-256). Recuperado el 22 de noviembre de 2017, de http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-32678-8_11

Hou, H., Retschmer, H., & Liu, Z. (2008). The structure of scientific collaboration networks in Scientometrics. Scientometrics, 75(2), 189-202. Recuperado el 22 de noviembre de 2017, de http://dx.doi.org/10.1007/s11192-007-1771-3

International Mathematical Union. (1987). Statues. Recuperado el 22 de noviembre de 2017, de https://www.mathunion.org/fileadmin/IMU/Statutes2010.pdf

Leatham, K. R. (Ed.). (2013). Vital Directions for Mathematics Education Research. New York: Springer. Recuperado el 22 de noviembre de 2017, de http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-6977-3

Martí, J. (1975). Madre América. En Obras Completas (Vol. 6, págs. 133-140). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

IMU (1987). Statutes. I, 1 (c).

Bikner -Ahsbahs, A., & Vohns, A. (2016). Theories in mathematics education as a scientific discipline. In A. Bikner-Ahsbahs, A. Vohns, R. Bruder, O. Schmitt, & W. Dörfler (Eds.), Theories in and of Mathematics Education. Theory Strands in German Speaking Countries (pp. 3-11). ICME-13 Topical Surveys, Switzerland: Springer Open. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-42589-4

Bornmann, L., Thor, A., Marx, W., & Schier, H. (2016). The application of bibliometrics to research evaluation in the humanities and social sciences: An exploratory study using normalized Google Scholar data for the publications of a research institute. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(11), 2778-2789. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1002/asi.23627

Cruz-Ramírez, M., Escalona-Reyes, M., Cabrera-García, S., & Martínez-Cepena, M. C. (2014). Análisis cienciométrico de las publicaciones educacionales cubanas en la WoS y Scopus (2003-2012). Revista Española de Documentación Científica, 37(3), e058. Recuperado de http://dx.doi.org/10.3989/redc.2014.3.1119

Dhawan, S. M., Gupta, R., & Jatana, M. (2016). Comparative scientometric assessment of Social Science Research in India vis-à-vis the World during 1996-2014. International Journal of Information Dissemination and Technology, 6(S1), 27-32. Recuperado de http://www.ijidt.com/index.php/ijidt/article/download/326/280

Eck, J. van, & Waltman, L. (2017). Citation-based clustering of publications using CitNetExplorer and VOSviewer. Scientometrics, 111(2), 1053-1070. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1007/s11192-017-2300-7

Gascón, J. (1998). Evolución de la didáctica de las matemáticas como disciplina científica. Recherches en Didactique des Mathématiques, 18(52), 7-33 .

Gates, P., & Jorgensen, R. (2015, Eds.). Shifts in the Field of Mathematics Education. New York: Springer. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1007/978-981-287-179-4

Guskov, A., Kosyakov, D., & Selivanova, I. (2016). Scientometric research in Russia: impact of science policy changes. Scientometrics, 107(1), 287-303. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1007/s11192-016-1876-7

Hattke, F., Vogel, R., & Woiwode, H. (2016). When professional and organizational logics collide: balancing invisible and visible colleges in institutional complexity. In J. Frost, F. Hattke , & M. Reihlen (Eds.), Multi-Level Governance in Universities (vol. 47, pp. 235-256). Recuperado de http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-32678-8_11

Hou, H., Retschmer, H., & Liu, Z. (2008). The structure of scientific collaboration networks in Scientometrics. Scientometrics, 75(2), 189-202. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1007/s11192-007-1771-3

Leatham, K. R. (2013, Ed.). Vital Directions for Mathematics Education Research. New York: Springer. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-6977-3

Martí, J. (1889/1975). Madre América. Obras Completas, t. 6 (pp. 133-140). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

SCCFM (1950). Unión Internacional de Matemáticas (crónica). Revista de la Sociedad Cubana de Ciencias Físicas y Matemáticas, 2(2), 172-175.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Exploring the world scientific production in mathematics education. A scientometric look. (2024). Transformación, 14(2), 150‐161. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/194