Web Directory: Uses and Potentials for Schools Connected to the Internet

Authors

Keywords:

ICTs, information processing, information dissemination, record keeping

Abstract

Objective: Information and communication technologies are quite common in daily life. Their potentials are becoming a learning tool. This article aims at assessing the use of informational services of the Ministry of Education in a sample of professors and students of Najasa municipality. Methods: Different methods were used. The statistical analysis served to assess what are the most frequently visited web sites and how they serve the purpose of researching and recreation. Analysis – synthesis was used in the theoretical framework construction.Result: The main finding is the creation of a web directory the Municipal Education Office and the outlining of users’ tendency in using the internet. Conclusion: The use of new technologies, including the use of web applications such as the directory, promotes larger and efficient use of telematic services that the Ministry of Education provides. The directory offers a users’ guide for searching the internet, favoring in better use, and process efficiency. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Montelio G. Morales Valdivieso, Dirección Municipal de Educación

    profesional del Ministerio de Educación, presta servicios como Webmaster en la Dirección Municipal de Educación, Najasa, Camagüey, Cuba. Siendo un investigador novel, es esta su primera publicación digital. Ha obtenido premios en los Eventos Pedagogía 2018, Evento de Ciencia y Técnica (2018-2019) y Evento Forjadores del Futuro de las Brigadas Técnico Juveniles (2019), sus aportes han sido siempre en el marco tecnológico y marcados por la creación de aplicaciones web que sustentan sus investigaciones.

References

Burbules, N. C. (2006). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Madrid: Ediciones Granica S. A.

Cabero, J. (1998). Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación: aportaciones a la enseñanza. En J. Cabero, Nuevas tecnologías aplicadas a la educación (págs. 15-38). Madrid: Síntesis.

Domingo, M., & Fuentes, M. (2010). Innovación educativa: experimentar con las TIC y reflexionar sobre su uso. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 171-180. Obtenido de FALTA FECHA DE DESCARGA Y URL

Drocker, P. F. (1994). La Sociedad postcapitalista. Bogotá: Norma.

Giroux, H. (1994). Jóvenes, diferencia y educación postmoderna. En C. F. AUTOR, Nuevas perspectivas críticas de la educación (págs. 97-128). Barcelona: Paidós.

Harrison, C., Comber, C., Fisher, T., Haw, K., Lewin, C., Lunzer, E., & Watling, R. (2002). The impact of information and communication technologies on pupil learning and attainment. Londres: British Educational Communications and Technology Agency.

Massara, M. B. (2017). Intersticios: representaciones docentes sobre la integración pedagógica de las TIC. Praxis educativa, 21(2), 48-57. Recuperado el 9 de marzo de 2019, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6084840.pdf

Micheli, J. T. (2002). Digitofactura: Flexibilización, internet y trabajadores del conocimiento. Revista Comercio Exterior, 52(6), 522-536. Recuperado el 9 de marzo de 2019, de http://www.sidalc.net/cgi-bin/wxis.exe/?IsisScript=AGRUCO.xis&method=post&formato=2&cantidad=1&expresion=mfn=009611

Mikre, F. (2011). The roles of information communication technologies in education: Review article with emphasis to the computer and internet. Ethiopian Journal of Education and Sciences, 6(2), 109-126. Recuperado el 9 de marzo de 2019, de https://www.ajol.info/index.php/ejesc/article/viewFile/73521/62437.

Rojas, Q. J. (2006). Gestión educativa en la sociedad del conocimiento. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio. .

Sangsung News. (27 de abril de 2016). Ocho de cada diez profesores españoles piensa que la tecnología se usa en el aula todas las semanas. Recuperado el 9 de marzo de 2019, de https://news.samsung.com/es/ocho-de-cada-diez-profesores-espanoles-piensa-que-la-tecnologia-se-usa-en-el-aula-todas-las-semanas

Volery, T., & Lord, D. (2000). Critical success factors in online education. International Journal of Educational Management, 14(5), 216-223. Recuperado el 9 de marzo de 2019, de https://pdfs.semanticscholar.org/7385/a4d195d7dcf2c066c0fb0ce618dd3d584823.pdf

Downloads

Published

2024-06-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Web Directory: Uses and Potentials for Schools Connected to the Internet. (2024). Transformación, 16(1), 152-158. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/198