Training school psychologists to meet the needs of children with behavioral disorders
Keywords:
psycho-pedagogue, specialization, professional development, behavior dysfunctionAbstract
The attention to the scholars with behavior dysfunction is a challenge for all the countries, the professional development is an alternative of the system educational Cuban to face it. The article, guided to reveal the foundations of the strategy for the specialization of the psycho-pedagogue for the attention to the scholars with behavior dysfunction, leaves of the application of methods and technical theoretical and empiric as observation, interviews, it proves of acting validated by the Advanced Education and pedagogic pre-experiment that you/they revealed theoretical inadequacies - methodological about the characteristics, conception of the attention phsycopedagogical and domain of the general and specific methods of the profession for the work with the scholars with behavior dysfunction, as well as difficulties in the professional identity; this results contributed to the design of the strategy of for the specialization with interdisciplinary focus, of professional nature and formative character, sustained in the conception of the professional and human improvement and the specialization of the Advanced Education, by means of which was achieved the development in the ways and action forms and it was contributed to the specialization of the psycho-pedagogue in the attention to school with behavior dysfunction.
Downloads
References
Álvarez de Zayas, C. (1997). El postgrado. Cuarto nivel de Educación. C. Álvarez de Zayas, H. C.
Fuentes González.-- La Habana: Editorial IPLAC.
Añorga, J. (2012). La Educación Avanzada y el mejoramiento profesional y humano. Tesis doctoral en opción al Grado Científico de Doctora en Ciencias. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique J. Varona”, La Habana.
Añorga, J. (1997). Paradigma Educativo alternativo. Ediciones Centro de Postgrado. Universidad de Sucre. Bolivia. En Internet: www.gestiopales.com/oragnizacion-tolcabo y www.cujae.edu.cu
Añorga Morales, J. (1998). Educación Avanzada. En Ediciones Octaedro. España. ISBEN-ACADEMIA- 959-02-0222-5, ISBN-OCTAEDRO 84-8063-467-7. España.
Añorga, M. J. (2010) Glosario de Términos. Material Docente. Maestría y doctorado. Sucre. Bolivia. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique J. Varona. C. de la Habana. Cuba. Valcárcel Izquierdo, N. y colectivo.
Cabrera, L. y Bethencourt, J. T. (2010). La psicopedagogía como ámbito científico-profesional. Universidad de Almería. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, vol. 8, núm. 21, septiembre. España. E-ISSN: 1696-2095. Consultado el 2 de febrero de 2017.http://www.redalyc.org/pdf/2931/293122002021.pdf
Carpio, C. (2007). Propuesta para la intervención psicopedagógica con vista a la mejora de la orientación en el contexto del Centro universitario de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Universidad de Girona. ISBN: 978-84-691-3504-4
Díaz, J. A y Valdés, M. L. (2016). El proceso pedagógico de posgrado en la especialización médica. Sus esencialidades y fines. Universidad médica de Cienfuegos. Medisur, 14 (6) Cienfuegos nov.-dic. ISSN 1727-897X.
González, S. D. (1995). Teoría motivacional y práctica profesional. Editorial Pueblo y Educación. C. de La Habana.
Hernández, M. (2007). Entrenamiento extensible: vía de superación en habilidades intelectuales generales para docentes de las escuelas de conducta en las condiciones de universalización pedagógica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico José Martí. Camagüey.
Jústiz, M. La educación en valores de menores con trastornos de la conducta. Metodología para la preparación del maestro de trabajo educativo. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico José Martí. Camagüey.
López H. J. (2000). Fundamentos d la Educación. Editorial Pueblo y Educación C. de la Habana.
MES (2004). Reglamento de educación posgraduada del República de Cuba.
MES (2015). Política para el perfeccionamiento del sistema de formación continua de los profesionales cubanos.
Ortiz, E. y Mariño, M. (2013). Una comprensión epistemológica de la Psicopedagogía. Revista de Epistemología de Ciencias Sociales. ISSN 0717-554X. Consultado el 24 de noviembre de 2015. http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/moebio/49/ortiz.html.
Palomares, A. y Garrote, D. (2011). La orientación psicopedagógica ante los trastornos de la conducta alimentaria en la adolescencia. Universidad de Albacete. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, vol. 22, núm. 3, septiembre-diciembre. ISSN: 1139-7853. http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11279. Consultado el 18 de noviembre de 2016.
Peña, C. G. (2003). Alternativa teórico – metodológica para el perfeccionamiento del proceso de evaluación psicopedagógica de la escuela para la educación de alumnos con trastornos de la conducta de categoría 1. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Camagüey. 2004.
Portuondo, R. Diseño curricular. Conferencia impartida en la Universidad de Camagüey. 23 de marzo de 2015.
Pupo, P. M. (2005). El proceso de formación de valores en menores con trastornos afectivos conductuales mediante un proyecto educativo investigativo. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Superior Pedagógico Enrique J. Varona. La Habana. Cuba.
Rigo, M. A., Díaz Barriga, F. y Hernández R. G. (2005). La psicología de la educación como disciplina y profesión. Entrevista con César Coll. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (1). Consultado el 3 de noviembre de 2013 en: http://redie.uabc.mx/vol7no1/contenido-rigo.html
Santana, R. (2011) Modelo teórico-metodológico para la formación psicopedagógica del profesorado en la Universidad de Guantánamo. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Centro de Estudios para el perfeccionamiento de la Educación Superior (CEPES). Universidad de La Habana.
Santiesteban, M. (2002). Programa Educativo para la superación de los directivos de las escuelas primarias. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. ISPEJV. Ciudad Habana. Cuba.
Silva, O. (2016). Superación de los maestros de Lengua Española del primer ciclo de la educación primaria para el mejoramiento de su desempeño profesional pedagógico en el tratamiento de la obra martiana. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes De Oca”. Pinar del Río.
Suarez, C. (2016). Actualización de la fuerza calificada de nivel medio de la agricultura. Tesis presentada en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey.
Torres, R. M. (2013). La virtualidad en el posgrado: propuesta programática para Ciencias Médicas. Tesis presentada en opción al Título Académico de Máster en Psicopedagogía. Universidad Central de Las Villas “Martha Abreu”. Santa Clara.
Valcárcel, N. (1998). Estrategia interdisciplinaria de superación para profesores de ciencias de la enseñanza media. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. ISPEJV. Ciudad Habana. Cuba.
Valcárcel, N. (2016). Conferencia magistral Profesionalización y desarrollo de competencias, impartida en el miércoles 25 de mayo d 2016 en la Cátedra de Estudios de Educación Avanzada. Universidad de Ciencia Pedagógicas E. J. Varona. La Habana. Cuba.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.