A strategy for strengthening school-labor-economic culture in technician training

Authors

  • M. Sc. Mayté Villafaña Duarte Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author
  • Lic. Maydelis Pacheco Mayedo Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author
  • Lic. Elizabeth Cervantes Ramírez Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author

Keywords:

Economic culture, school-labor-economic, educational strategy

Abstract

The article presents the results of a research project intended to devise strategies for the development of universal professional abilities in pre-service and labour training in Technical and Professional Education. Empirical, theoretical and statistical methods were used, the former includes lesson supervising and given questionnaires to students and professors, which allowed a starting  diagnosis. The research was carried out at polytechnic schools of Camagüey province, It proves a low level of school-labor-economic cultured both in students and professors. The objective is focused to meditate in the conception of an educational strategy to strengthen school-labor-economic culture in technicians pre-service training. The strategy proved to be effective, its importance and novelty makes several teachers to engage in  research attaining to a Master degree on the topic.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Mayté Villafaña Duarte , Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Licenciada en Educación, en la especialidad de Economía y máster en Administración de Negocios. Se ha desempeñado como docente e investigadora en la educación superior por nueve años con resultados satisfactorios. 

  • Lic. Maydelis Pacheco Mayedo , Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Graduó de la Licenciatura en Educación especialidad de Economía y cursa actualmente una maestría en Educación. Se desempeña como profesora e investigadora desde el año 2002.  

  • Lic. Elizabeth Cervantes Ramírez , Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Licenciada de la misma carrera, cursa la maestría en Educación y tiene cinco años de experiencia en la docencia y la investigación en la universidad.  

References

Abreu, R. (1990). Pedagogía Profesional. La Habana: Pueblo y Educación.

Abreu, R. (2003). Un modelo de la pedagogía de la educacion técnica y profesional en cuba. Tesis doctoral inédita. La Habana: Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona".

Alfonso, G. (1998). Los disfraces axiológicos de la cultura del poder. Temas(15).

Álvarez, C. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.

Armas, N., y Cols. (2003). La estrategia educativa. Aspectos a tener en cuenta en su concepción. Soporte digital.

Bermúdez, R., y Pérez, L. (2004). Aprendizaje Formativo y Crecimiento Personal. La Habana: Pueblo y Educación.

Cabrera, O. R. (2006). La superación profesional para la apropiación de la cultura económica por los docentes de la Facultad de Profesores para la Enseñanza Media Superior. Tesis doctoral inédita. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Enrique José Varona".

Castro, F. (2002). Discurso en la clausura del quinto encuentro internacional de economistas sobre globalización y problemas del desarrollo. Obtenido de Discursos del Comandante en Jefe desde el 1ro. de enero de 1959 hasta el 6 de septiembre de 2006: www.cuba.w/gobierno/discursos.

Cerezales, J. (2000). La formación laboral de los estudiantes en los umbrales del Siglo XXl. La Habana: Pueblo y Educación.

García, N. (2010). Metodología para la implementación de un sistema de talleres para elevar la cultura económica en los maestros en formación de la carrera Economía. Tesis de maestría inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".

Gramsci, A. (1997). Cuadernos desde la cárcel. En G. Ramos, y J. L. Arcanda, Gramsci y la filosofía de la praxis. La Habana: Ciencias Sociales.

Guevara, E. (1988). El socialismo y el hombre en Cuba. La Habana: Editora Política.

Hart, A. (2000). La cultura para el desarrollo. Un desafío de estos tiempos. Cultura y desarrollo, 1(1).

Hart, D. (1996). Hacia una dimensión cultural del desarrollo. Ciencias Sociales: La Habana.

Martínez, O. (1996). Treinta y cinco años de los estudios de economía en Cuba. Economía y Desarrollo, 3(4).

Marx, C. (1973). El Capital. La Habana: Ciencias Sociales.

Patiño, M. R. (1996). El modelo de escuela politécnica cubana: Una realidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Peña, G. y. (1990). La conciencia económica en la conciencia social. La Habana: Política.

Rodríguez, M. y. (2011). La estrategia como resultado científico de la investigación educativa. En N.

Armas,y A. Valle, Resultados científicos en la invetigación educativa (págs. 21-40). La Habana: Pueblo y Educación.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

A strategy for strengthening school-labor-economic culture in technician training. (2024). Transformación, 9(2), 58-67. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/310