The comprehensive work with the collaborating student: A way for training through continuing education.

Authors

  • Dr. C. Miguel Reynoso Flores Universidad Autónoma de Nuevo León, México Author
  • Dr. C. María Isabel Dimas Rangel Universidad Autónoma de Nuevo León, México Author
  • Dr. C. Arnulfo Treviño Cubero Universidad Autónoma de Nuevo León, México Author

Keywords:

assistant student, comprehensive training, engineering student

Abstract

This paper is aimed at evaluating comprehensive work potentials with collaborating student to contribute to its general training. On the basis of theoretical framework, the findings of exploratory study at the Faculty Mechanical and Electrical Engineer are presented. The findings provide the guidelines for general training of collaborating students through continuing education. Date was obtained through the application of techniques which include surveys and completion of phrases. The results show both positive aspects and shortcomings. The importance of continuous education for the vocational training of the student, and the insufficient the attention devoted to the personal training are outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr. C. Miguel Reynoso Flores , Universidad Autónoma de Nuevo León, México

    Ingeniero Administrador de Sistemas. Coordinador de Educación Continua. Es Doctor en Educación (México, 2013), Máster en Ciencias de La Administración. Ha publicado varios artículos en revistas referenciadas, es autor de capítulos de libros  y presentado varios trabajos en Congresos educativos.

  • Dr. C. María Isabel Dimas Rangel , Universidad Autónoma de Nuevo León, México

    Graduada de Ingeniería en Administración de Sistemas. Responsable del área de Recursos Humanos. Es Doctora en Educación (México, 2013), Máster en Ciencias de La Administración e Ingeniera administrador de sistemas. Ha publicado varios artículos en revistas referenciadas, es evaluadora externa de la revista Educare. Autora de capítulos de libros  y presentado varios trabajos en Congresos internacionales. 

  • Dr. C. Arnulfo Treviño Cubero , Universidad Autónoma de Nuevo León, México

    Ingeniero mecánico administrador.  Es Doctor en Educación, Máster en Ciencias de La Administración. Se desempeña como auditor de sistemas de dirección  y Subdirector Académico de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica. Ha publicado varios artículos en revistas indizadas. Es evaluador externo de la revista Educare.

References

Albéniz, V., & Cañón, J. (2009). Evolución de los tres momentos de la docencia en ingeniería. Colombia: Grupo de investigación EDUCING.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (1975). Documento del programa de Formación Continua. México: Asociación Nacional de Universidades e Institutos de Enseñanza Superior.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2000). La educación superior. Recuperado el 12 de abril de 2013, de http://web.anuies.mx/

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2003). Documento estratégico para la Innovación en la Educación Superior. Recuperado el 12 de abril de 2013, de http//_www.ceadug.ugto.mx/iglu/Iglu09/Modulo1/antes/InnovacionEduSupAnuies.pdf

Del Valle, J., & Huáscar, T. (Abril-Junio de 1991). Formación de ingenieros frente a la globalización. Revista de la Educación Superior, 20(78), 1-5.

Ferry, G. (2007). Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Ramos, M. (Octubre - Diciembre de 2007). Los ingenieros promotores de la física académica en México (1910-1935). RMIE, 12(35), 1241-1265.

Torres, A., & Álvarez, N. (2008). Hacia una visión más integral sobre la formación de ingenieros en México. España: Educación y Futuro. ISSN: 1695.4297.

Torres, A., Álvarez, N., & Fernández, I. (2006). Un modelo pedagógico para la autotransformación integral del estudiante universitario. Tendencias Pedagógicas(11), 155-168.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

The comprehensive work with the collaborating student: A way for training through continuing education. (2024). Transformación, 9(2), 127-139. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/316