Early childhood Chilean curriculum prescription and orientationanalysis
Keywords:
Early childhood education, curriculum framework, curriculum theoryAbstract
Objective: The article focuses on the description and analysis of the Early Childhood Education Curriculum in Chile, specifically, it examines its foundations, curricular organization and learning objectives for the zero‐two‐year period, and the main guidelines for curriculum development.
Methods: The reviewing of the curricular document is approached through a qualitative content analysis and from the curricular theoretical perspectives guiding it.
Result: The findings show the predominance of a practical curricular perspective that emphasizes the participation of different actors in the curriculum process.
Conclusion: It is noted that the implementation of these guidelines requires the involvement of different actors, the development of deliberative processes and decentralized decision‐making, aspects that can be obstructed in contexts where the actors have few opportunities to participate in the school community.
Downloads
References
Referencias
Assael, J., Albornoz, N. & Caro, M. (2018). Estandarización educativa en Chile: tensiones y consecuencias para el trabajo docente. Educação Unisinos Nova versão com errata, 22(1), 83-90. Recuperado el 14 de diciembre de 2022, de http://doi.org/10.4013/edu.2018.221.09
Bejarano, J. (2011). El curriculum en la Educación Infantil. En J. Gimeno, Saberes e incertidumbres sobre el curriculum (pág. 399-420). Madrid, España: Morata.
Casarini, M. (2013). Teoría y diseño curricular. México: Trillas.
Da Silva, T. (2001). Espacios de identidad. Barcelona, España: Octaedro.
Escudero, J. (Ed.). (2007). Diseño, desarrollo e innovación del curriculum. España: Síntesis.
Esperidión, C. (2020). Diseño curricular desde una perspectiva nacional chilena: visiones y sus incógnitas. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 11(1), 128-140. Recuperado el 14 de dciiembre de 2022, de https://doi.org/10.18175/VyS11.1.2020.7
Estellés F., M. (2013). Indicios de Estandarización Curricular: la Pedagogía del Entorno en los Currículos Oficiales de Educación Primaria de Chile y España. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21(82), 1-37. Recuperado el 3 de diciembre de 2022, de http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1284
Gimeno, J. (2012). ¿Qué significa el curriculum? . En J. Gimeno, A. Feito, P. Perrenoud & M. Clemente, Diseño, desarrollo e innovación del curriculum (pág. 9-32). Madrid, España: Morata.
Grundy, S. (1991). Curriculum. Producto o praxis. Madrid, España: Morata.
Guevara, J. & Cardini, A. (2019). El lugar del curriculum en la primera infancia: aportes de una mirada comparada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23(3), 473-491. Recuperado el 14 de diciembre de 2022, de https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11239
Gvirtz, S. & Palamidessi, M. (2011). El ABC de la tarea docente: curriculum y enseñanza. Buenos Aires, Argentina: Aique.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw - Hill.
Inostroza, C. & Lohaus, F. (2019). Inclusión y diversidad: Nuevos desafíos para la política curricular Chilena. Reflexiones desde la teoría curricular y justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 28(1), 151-162. Recuperado el 14 de diciembre de 2022, de https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.009
Kemmis, S. (2008). Curriculum: Más allá de la teoría de la reproducción (4ta ed.). Madrid, España:Morata.
Ley 20.370. (2009). Ley General de Educación. Recuperado el 3 de diciembre de 2020, de https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1014974&idVersion=2022-02-05&idParte=
Ley 20.529. (2011). Sistema nacional de aseguramiento de la calidad de la educación parvularia, básica y media y su fiscalización. Recuperado el 3 de diciembre de 2022, de https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1028635
Malagón, L., Rodríguez, L. & Ñañez, J. (2019). El currículo: fundamentos teóricos y prácticos. Ibagué, Colombia: Universidad de Tolima.
Marotta, E. (2009). La didáctica del jardín maternal entendida como construcción colectiva” . En E. Marotta, M. Rebagliati & C. Sena, ¿Jardín maternal o escuela maternal?. Buenos Aires, Argentina: Noveduc.
Marradi, A. Archenti, N. & Piovani, J. I. (2007). Metodologías de las ciencias sociales . Buenos Aires, Argentina: Emecé.
Ministerio de Educación. (2018). Bases Curriculares Educación Parvularia. Santiago de Chile: Ministerio de Educación. Recuperado el 3 de diciembre de 2022, de https://www.curriculumnacional.cl/614/articles-69957_bases.pdf
Mujica, F. (2020). Análisis crítico del currículo escolar en Chile en función de la justicia social. Revista Electrónica Educare, 24(1), 472-485. Recuperado el 14 de diciembre de 2022, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194162217025
Oliva, M. & Gascón, F. (2016). Estandarización y racionalidad política neoliberal: Bases Curriculares de Chile. Cadernos Cedes, 36(100), 301-318. Recuperado el 14 de diciembre de 2022, de http://dx.doi.org/10.1590/cc0101-32622016171349
Ossandón, L. & Pinto, R. (2018). El curriculum nacional y la descentralización. Políticas, institucionalidad y saberes. En Mineduc. Políticas para el desarrollo del curriculum. Reflexiones y propuestas. Recuperado el 14 de diciembre de 2022, de https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/14572?show=full
Pérez, A. (2018). Práctica docente y currículo: Un marco de análisis construccionista. Educare Electronic Journal, 22(3), 1-15. Recuperado el 14 de diciembre de 2023, de https://doi.org/10.15359/ree.22-3.20
Pérez, G. (2002). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II Técnicas y análisis de datos. Madrid, España: La Muralla.
Pitluk, L. (2011). Educar en el jardín maternal: enseñar y aprender de 0 a 3 años. Buenos Aires, Argentina: Novedades Educativas.
Ruiz, J. (2003). Metodología de la investigación cualitativa (3ra ed.). Bilbao, España: Publicaciones Universidad de Deusto.
Sánchez, C. (2000). Dilemas de la educación infantil (Vol. I). Sevilla, España: Publicaciones MCEP.
Sleeter, C. (2018). La transformación del currículo en una sociedad diversa: ¿quién y cómo se decide el curriculum? Relieve, 24(2), 1-12. Recuperado el 14 de diciembre de 2022, de http://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13374
Soto, C. & Violante, R. (2005). Enseñar contenidos en el jardín maternal: una forma de compartir la crianza. En C. Soto & R. Violante, En el jardín maternal, investigaciones reflexiones y propuestas (págs. 31- 65). Buenos Aires, Argentina : Paidó.
Soto, V. (2003). Paradigmas, naturaleza y funciones de la disciplina del curriculum. Revista Docencia,(20), 36-46. Recuperado el 14 de diciembre de 2022, de http://revistadocencia.cl/sitio/wp-content/uploads/2021/12/docencia_20.pdf
Torres, J. (2015). Organización de los contenidos curriculares y relevancia cultural. En J. Gimeno, Los contenidos una reflexión necesaria (pág. 91- 102). Madrid,España: Morata.
Triviño, D., Nápoles, E. & Pantoja, A. (2021). La contextualización curricular en la institución educativa “Rosa Zárate de Peña” del municipio Yumbo (Colombia). Edusol, 21(74), 140-155. Recuperado el 14 de diciembre de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912021000100140&lng=es&nrm=iso>
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.