Early childhood Chilean curriculum prescription and orientationanalysis

Authors

Keywords:

Early childhood education, curriculum framework, curriculum theory

Abstract

Objective: The article focuses on the description and analysis of the Early Childhood Education Curriculum in Chile, specifically, it examines its foundations, curricular organization and learning objectives for the zero‐two‐year period, and the main guidelines for curriculum development.

Methods: The reviewing of the curricular document is approached through a qualitative content analysis and from the curricular theoretical perspectives guiding it.

Result: The findings show the predominance of a practical curricular perspective that emphasizes the participation of different actors in the curriculum process.

Conclusion: It is noted that the implementation of these guidelines requires the involvement of  different actors, the development of deliberative processes and decentralized decision‐making, aspects that can be obstructed in contexts where the actors have few opportunities to participate in the school community. 

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Author Biographies

  • M. Sc. Astrid Bravo Soto, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Concepción, Chile.

    Educadora de Párvulos, Magíster en Educación mención Curriculum, académica del Departamento de Curriculum, Evaluación y Tecnologías en Educación de la Universidad Católica de la Santísima Concepción. Imparte docencia en el área de Curriculum de la Educación Parvularia y tiene publicaciones en esta línea temática.

     

  • Alonso Gormaz Bravo , Universidad del Desarrollo, Concepción, Chile

    Sociólogo, Magister en Trabajo Social y Políticas Sociales. Imparte docencia en investigación en áreas de Ciencias de la Salud y de la Educación.

References

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Published

2023-04-13

How to Cite

Early childhood Chilean curriculum prescription and orientationanalysis. (2023). Transformación, 19(2), 256-270. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/32