The role of family communication in the cognitive development and psychosocial adjustment of adolescents: the impact on the formation of self-concept
Keywords:
adolescence, family influence, self-concept, social welfareAbstract
Objetive: Scientific literature argues the influence of family communication on the development of cognitive functions and the consequent psychosocial adjustment of adolescents; in turn, it relates to the formation of their self-concept. This paper aims at exploring the perception of family communication impact into the autoconcept education, focusing family communication from the perspective of adolescents.
Methods: The authors follow a quantitative correlational-cross-sectional design in a sample of 317 participants (ages between 14 and 17 years) from the city of Loja, Ecuador. To measure the variables, the Parent-Adolescent Communication Scale (PACS) and the Self-Concept Questionnaire Form 5 (AF-5) were used.
Results: The findings reveal that communication, in terms of degree of openness (PACS), shows significant direct correlations with the academic, social, emotional, family and physical self-concept. On the other hand, the magnitude of problems dimension (PACS) is indirectly associated with the emotional and family self-concept. These results emphasize the importance of encouraging open and healthy communication in the family environment as a means to promote a healthy self-concept.
Conclusions: Family environment should include affective, assertive participating mechanism to create confidence and favoring the adolescent formation of self-concept.
Downloads
References
Álvarez, A., Suárez, N., Tuero, E., Núñez, J. C., Valle, A. & Regueiro, B. (2015). Family involvement, adolescent self-concept and academic achievement. European Journal of Investigation in Health Psychology and Education, 5(3), 293–311. https://doi.org/10.1989/ejihpe.v5i3.133.
Amezcua, J. A., Pichardo M. C. & Fernández de Haro, E. (2002). Importancia del clima social familiar en la adaptación personal y social de los adolescentes. Revista de psicología general y aplicada, 55(4), 575–590. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=294345.
Au, A. C. Y., Lau, S. & Lee, M. T. Y. (2009). Suicide ideation and depression: the moderation effects of family cohesion and social self-concept. Adolescence, 44(176), 851–868. https://openurl.ebsco.com/EPDB%3Agcd%3A5%3A7512469/detailv2?sid=ebsco%3Aplink%3Ascholar&id=ebsco%3Agcd%3A47715868&crl=c
Barnes, H. & Olson, D. (1985). Parent-adolescent communication and the Circumplex Model. Child Development, 56(2), 438-447. https://doi.org/10.2307/1129732.
Barrio del Campo, J. A. D. & Salcines Talledo, I. (2012). Características de la comunicación entre los adolescentes y su familia. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 393-402. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832342040.pdf.
Bueno, R., Tomas, A. & Araujo, E. (1998). Autocontrol y niveles de comunicación con sus padres y de satisfacción familiar en escolares de colegios nacionales de Lima. Revista Wiñay Yachay, 2(3), 33-52.
Carrascosa, L., Cava, M. J. & Buelga, S. (2016). Ajuste psicosocial en adolescentes víctimas frecuentes y víctimas ocasionales de violencia de pareja. Terapia psicológica, 34(2), 93- 102. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082016000200002.
Castro Castañeda, R., Nuñez Fadda, S. M., Musitu Ochoa, G. & Callejas Jerónimo J. E. (2019). Comunicación con los padres, malestar psicológico y actitud hacia la autoridad en adolescentes mexicanos: su influencia en la victimización escolar. Estudios sobre educación, (36), 113–134. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6815365.
Castro Castañeda, R., Vargas Jiménez, E. & García Alcalá, J. U. (2021). El autoconcepto del adolescente, su relación con la comunicación familiar y la violencia escolar. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(SPE1) [1-14]. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2570.
Copez-Lonzoy, A. J. E., Villarreal-Zegarra, D. & Paz-Jesús, Á. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Comunicación Familiar en estudiantes universitarios / Psychometric Properties of the Family Communication Scale in College Students. Revista costarricense de psicología, 35(1), 31–46. https://doi.org/10.22544/rcps.v35i01.03.
Cronbach, L. J. (1951). Coeficient alpha and internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334. https://link.springer.com/article/10.1007/bf02310555.
Estrada Araoz, E. & Horta Murcia, M. (2020). Clima social familiar y autoconcepto en estudiantes de una institución educativa estatal. Revista científica de ciencias de la salud, 13(1), 37–43. https://doi.org/10.17162/rccs.v13i1.1344.
Fuentes, M., Alarcón, A., Gracia, E. & García, F. (2015). School adjustment among spanish adolescents: Influence of parental socialization/el ajuste escolar en los adolescentes españoles: Influencia de la socialización parental. Cultura y Educación, 27(1), 1-32. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1006847.
García, F. J. & Musitu, G. (2001). AF5, Autoconcepto Forma 5 (2a edición). Madrid, España: TEA Ediciones, S. A.
Gómez Cobos, E., (2008). Adolescencia y familia: revisión de la relación y la comunicación como factores de riesgo o protección. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 10(2), 105-122. https://www.redalyc.org/pdf/802/80212387006.pdf.
González-Pienda, J.A., Núñez Pérez, J.C., Álvarez, L., González-Pumariega, S., Roces, C., González, P., Muñiz, R. & Bernardo, A. (2002). Inducción parental a la autorregulación, autoconcepto y rendimiento académico. Psicothema, 14(4), 853-860. https://www.redalyc.org/pdf/727/72714424.pdf.
Harter, S. (1990). Issues in the assessment of the self-concept of children and adolescents. En A.M. La Greca (ed.), Through the eyes of the child: Obtaining self-reports from children and adolescents (pp. 292-325). Boston, USA: Allyn & Bacon.
Jiménez, T., Murgui, S. & Musitu-Ochoa, G. (2007). Comunicación familiar y ánimo depresivo: el papel mediador de los recursos psicosociales del adolescente. Revista Mexicana de Psicología, 24(2), 259-271. https://www.redalyc.org/pdf/2430/243020637010.pdf.
Kalish, R. (1983). La vejez: perspectivas sobre el desarrollo humano. Madrid, España: Pirámide.
León-Moreno, C. & Musitu-Ferrer, D. (2019). Estilos de comunicación familiar, autoconcepto escolar y familiar, y motivación de venganza en adolescentes. European Journal of Investigation in Health Psychology and Education, 9(1), 51-61. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v9i1.316.
Llanca-Sánchez, B. B. & Armas-Zambrano, N. (2020). Clima social familiar y autoconcepto en adolescentes de una institución educativa de Lima Norte. CASUS: Revista de Investigación y Casos en Salud, 5(1), 26-33. https://doi.org/10.35626/casus.1.2020.245.
Malca-Romero, A. & Rivera-Jiménez, L. (2019). Clima social familiar ¿Qué relación tiene con el autoconcepto en adolescentes del Callao? CASUS. Revista de Investigación y Casos en Salud, 4(2), 120-129. https://doi.org/10.35626/casus.2.2019.208.
Organización Mundial de la Salud. Salud mental del adolescente. (2021, 17 de noviembre). World Health Organization (WHO). https://shorturl.at/nyJQY.
Orth, Z & van Wyk, B. (2022). Rethinking mental wellness among adolescents: an integrative review protocol of mental health components. Systematic Reviews, 11(1), 1-7. https://doi.org/10.1186/s13643-022-01961-0.
Páramo, M. D. L. Á. (2011). Factores de Riesgo y Factores de Protección en la Adolescencia: Análisis de Contenido a través de Grupos de Discusión. Terapia psicológica, 29(1), 85- 95. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082011000100009.
Pascual, M. P. & Ruiz, M. S. (2022). El entorno y la influencia en la adolescencia: familia, amigos, escuela, universidad y medios de comunicación. Pediatría Integral, 24(4), 214-221. https://www.pediatriaintegral.es/wp-content/uploads/2022/06/Pediatria-Integral-XXVI-4_WEB.pdf#page=39.
Piers, E. V. & Herzberg, D. S. (2002). Manual for the Piers-Harris Children’s Self-concept Scale (2da. ed.). Los Ángeles, CA: Western Psychological Services.
Streamer, L. & Seery, M. D. (2015). Who am I? The interactive effect of early family experiences and self-esteem in predicting self-clarity. Personality and Individual Differences, 77, 18-21. https://doi.org/10.1016/j/paid.2014.12.034.
Taniguchi, E. & Dailey, R. M. (2020). Parental confirmation and emerging adult children’s body image: Self-concept and social competence as mediators. Communication Research, 47(3), 373-401. https://doi.org/10.1177/0093650218777575.
Tesson, G. & Youniss, J. (1995). Micro-sociology and psychological development: A sociological interpretation of Piaget's theory. En A. M. Ambert (Ed.), Sociological studies of children, 7, (pp.101-126). Greenwich, CT: JAI.
Ümmet, D., Satici, B., Okur, S., Deniz, M. E. & Satici, S. A. (2023). Psychological Maltreatment, Psychological Adjustment, Family Communication, and Mental Wellbeing: A Longitudinal Serial Mediation Study. Applied Research in Quality of Life, 18, 1321-1335. https://doi.org/10.1007/s11482-022-10141-0.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.