Industrial engineer information literacy training

Authors

Keywords:

Information, scientific information, taking of decisions, information competences, information literacy

Abstract

The article describes the characteristics of information, its importance for making of decisions and the need of including information literacy as a focus of the teaching-learning process at the university. The aim was to devise activities capable of integrating academic solving problem and locating, accessing and retrieving the information needed for their corresponding solution. A theoretical framework is constructed on the basis of documents analysis and systematizing methods, modeling was used to devise the activities describing their structure and components. Finally, an experiment was carried out to evaluate the effectiveness of the proposal in training industrial engineers at the University of Camagüey. The findings include a set of activities that combines problem-solving with information management which in terms lead to improving students’ ability and informational behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez, J. C. (2012). Metodología para la dirección del desarrollo de habilidades en la obtención de información científica desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física. Tesis doctoral inédita. Universidad de Ciencias pedagógicas "José Martí". Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".

Alvarez, J. C., Ríos, I. & Velasquez, E.A. (2014). Requerimientos teórico-metodológicos para desarrollar habilidades. Humanidades Médicas, 14(1), 109-126.

Ashby, W. R. (1960). Introducción a la cibernética. Buenos Aires: Nueva Visión.

Benito, F. (1999). A la educación por las bibliotecas. Educación y Bibliotecas(100), 15-16.

Bernal, F. (1985). La extensión tecnológica del conocimiento. Madrid: Fudema.

Carvajal Hernandez, B.M, Colunga Santos, S., & Montejo Lorenzo, M. N. (2013). Competencias informacionales en la formación delprofesional. Humanidades Médicas, 13(2), 1-9.

Chiavenato, I. (2006). Introducción a la teoría general de la administración (7ma ed.). Ciudad de México: McGrau-Hill Interamericana.

Eco, U. (1986). La estructura ausente (3ra ed.). Barcelona: Lumen.

Gómez, J. (2000). Estrategias y modelos para enseñar a usar la información. Murcia: KR.

González, J., & Ávila, R. (2005). Entropía e información. En J. González, & R. Ávila, La ciencia que emerge con el siglo (págs. 113-116). Ciudad de La Habana: Academia.

Marciales, G. P., González, L., Castañeda, H., & Barbosa, J. W. (2008). Competencias informacionales en estudiantes universitarios: una reconceptualización. Univ. Psychol., 7(3), 643-654.

Ministerio de Educación Superior. (2007). Plan D para Ingeniería Industrial. Ciudad de La Habana.

Picardo, O. (2007). Pedagogía Informacional: Enseñar a aprender en la Sociedad del Conocimiento. Contexto Educativo(27), Disponible de http://contexto-educativo.com.ar/index.htm.

Sahui, J. A., Argüelles, L. A., & Quijano, R. A. (2012). Algunas consideraciones en torno a la toma de decisiones en materia de personal. Observatorio de la Economía Latinoamericana(167), Disponible en (167). http://www.eumed.net/cursecon/eco.

Shannon, C. E., & Weaver, W. (1949). The Mathematical Theory of Communication.Chicago: The University of Illinois Press.

Ursul, A. D. (1984). El reflejo y la información. Ciudad de La Habana: Ciencias Sociales.

Downloads

Published

2024-09-07

How to Cite