Didactic strategy to improve the reading-writing process of second-grade students through environmental education at Hugo Serrano school
Keywords:
Reading instruction, writing, environmental education, social developmentAbstract
Objective: The article aims to offer a didactic strategy to improve the reading-writing proxcess from environmental education in second grade students at the Hugo Serrano Valencia School, in Daule, Guayas Province, Ecuador, based on a comprehensive approach of creative didactic strategies adapted to environmental education, that assume reading and writing as an essential social practice.
Methods: The authors used as main methods the analysis and criticism of specialized sources on the subject and the systematization of theoretical constructs in the didactic and linguistic order, which allowed, as results, the construction of methodological criteria to conduct the didactic strategy proposed in the achievement of its objective.
Results: An analysis of the main theoretical conceptions of a linguistic, social, psycho-pedagogical nature, among others, is carried out, with emphasis on constructivism, which highlights the active role of students in the construction of their own knowledge.
Conclusion: It is concluded that the rethinking of the teaching-learning process of reading and writing, as a social practice in constant evolution, is important to awaken in children the thirst for knowledge, imagination and inspiration in their cognitive and communicative process and social development, which includes their awareness of and respect for environmental problems.
Downloads
References
Cardona, E. y Sierra, T. M. (2023). Integración de la educación ambiental en las prácticas campesinas en el municipio de Girardota Antioquia. Fundación Universitaria Los Libertadores. Sede Bogotá. http://hdl.handle.net/11371/5896.
Castro, O. E. y Moncada, J. A. (2022). Educación ambiental para el manejo sustentable del agua en la comunidad Toro Muerto, Río Caroni. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 8(15), 61-84. https://doi.org/10.55560/arete.2022.15.8.3.
De La Cruz Apari, J. (2017). El aprendizaje estratégico: una tarea para el maestro mediador. Unifé (23), 15–18. https://doi.org/10.33539/educacion.2017.n23.1164.
Feo, R. (2015). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias Pedagógicas, (16), 221-236. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1951.
Flores, R. C. (2021). Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en educación ambiental. Educ. Pesqui. (47), 1-20. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147234768.
Gajňáková, M., Vaculik, J. & Vaško, M. (2010). The use of multi-user virtual environments in the field of education. The 10th International Conference “Reliability and Statistics in Transportation and Communication” (RelStat’10), Riga, Latvia, 335-341. https://www.researchgate.net/profile/Juraj-Vaculik-2/publication/228369409_THE_USE_OF_MULTI-USER_VIRTUAL_ENVIRONMENTS_IN_THE_FIELD_OF_EDUCATION/links/544125d60cf2e6f0c0f600a7/THE-USE-OF-MULTI-USER-VIRTUAL-ENVIRONMENTS-IN-THE-FIELD-OF-EDUCATION.pdf.
García, S. A. (2022). Educación ambiental para la sustentabilidad, una apuesta desde la pedagogía crítica y sentipensante. Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, 7(14), 67-77. https://doi.org/10.35600/25008870.2022.14.0214.
Lafita, E., Hernández, J., & Montalvo, M. (2022). Enseñar la comprensión valorativa del texto literario como peldaño superior del círculo hermenéutico. Transformación, 18(3), 416-428. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3515.
Laso, S. (2023). La conciencia ambiental de los futuros maestros de educación primaria/ diseño de una propuesta didáctica mediante la aplicación de herramientas metacognitivas. Valladolid. ESPAÑA: Real de Burgos s/n. 47011.
Méndez, I. E. y Ricardo, D. (2022). Espiritualidad y educación ambiental: una aproximación teórica necesaria. Transformación, 19(1), 52-69. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e4145.
Molina García, M. J. y Gómez-Villalba, E. (2010). Lectura y expresión oral: guía práctica para maestros de Educación Infantil. Madrid: Editorial CCS.
Sandoval, M. (2012). Comportamiento sustentable y educación ambiental: una visión desde las prácticas culturales. Revista latinoamericana de psicología, 44(1), 181-196. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0120-05342012000100017&script=sci_arttext.
Sanghvi, P. (2020). Piaget’s theory of cognitive development: a review. Indian Journal of Mental Health, 7(2), 90-96. https://indianmentalhealth.com/pdf/2020/vol7-issue2/5-Review-Article_Piagets-theory.pdf.
Sfeir-Younis, A. (2009). Educación, economía ambiental y espiritualidad. Revista Estudios Sociales, (32), 240-255. http://www.scielo.org.co/pdf/res/n32/n32a17.pdf.
Torrico, E., Santín, C., Andrés, M., Menéndez, S. y López, M. J. (2002). El modelo ecológico de Bronfrenbrenner como marco teórico de la Psicooncología. Anales de Psicología, 18(1), 45-59. https://www.redalyc.org/pdf/167/16718103.pdf.
Villanueva Blas, H. D. & Medina Moreno, O. A. (2020). Estudio documental: importancia de la educación ambiental en la educación básica. Revista Iberoamericana Ambiente & Sustentabilidad, 3(1), 6-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9016368.
Yesilyurt, M.; Özdemir Balakoglu, M. y Erol, M. (2020). The Impact of Environmental Education Activities on Primary School Students' Environmental Awareness and Visual Expressions. Qualitative Research in Education, 9 (2), 188-216. https://eric.ed.gov/?id=EJ1260775.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.