Prevention of behavioral disorders in children from four to five years

Authors

  • M. Sc. Isabel Cristina Sampayo Hernández Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author
  • Dr. C. Maritza Milagros Cuenca Díaz Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author
  • Dr. C. Guillermo Rafael Peña Cruz Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author

Keywords:

family counseling, communication, prevention, educators, and educational process

Abstract

TheT1 T1 paper aims1T T1 to propose assisting1T T 1 trategyT1T  to children fromT1 T1 four to fiveT1 1T years relatives to preventT1        1T  behavioral 1T

disorders T1 through educational1T 1T media.T1 1TIt is targeted1T T1 toT11T  address the under-2T Tpreparation and 2 cognitive1T T1 deficiencies T1 of family in relation to the topic. The research includes a theoretical framework describing and characterizing 1T the most frequent behavioral disorders in children from 4 to 5 years, its causes, treatment and family role, the study was completed by reviewing the Ministry of Education ruling documents and by interviewing children, parents and “Educa a Tu Hijo” project instructors. The strategy guides the1T 1T educators1T T1 in dealing with1T 1T children 1T with behavior disorders and instructs them what to do to prevent its emergence relaying on personal experiences and communicative techniques.

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Author Biographies

  • M. Sc. Isabel Cristina Sampayo Hernández , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Profesora Asistente del Departamento de Educación Preescolar, es Máster en Ciencias de la Educación, Mención Preescolar, y se encuentra próxima a concluir su formación doctoral.

  • Dr. C. Maritza Milagros Cuenca Díaz , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Profesora Titular del mismo departamento, miembro de la Comisión Nacional de Carrera y autora de libros para la especialidad. 

  • Dr. C. Guillermo Rafael Peña Cruz , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Profesor Titular del Departamento de Educación Especial, Doctor en Ciencias Pedagógicas y especialista en conducta con una amplia experiencia en la docencia y la investigación en el ámbito de alteraciones en la conducta. 

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Published

2024-12-14

How to Cite

Prevention of behavioral disorders in children from four to five years. (2024). Transformación, 11(2), 64-74. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/463