Epistemological and didactic valuation of professional competencies

Authors

  • M. Sc. Mario Jacinto Abambari Arévalo Politecnica Salesiana University image/svg+xml Author

Keywords:

competence development, competence assessment, professional problem solving

Abstract

The introduction of competency-based approach is not only a new expression of learning outcomes, but also for its epistemological and pedagogical implications leading to a transformation of the educational process and its evaluation. Today, this is an extremely controversial topic due to divorce between university curricula recognized competency, its realization in the teaching-learning process and how evaluated is practiced. It is therefore of utmost importance to achieve a thematic approach about the topic, for the reason that, while theorizing from process competences development is not new, it is so from the perspective of the considerations about how to evaluate performances and evidences. The results of this study contributed to provide a strategy to fulfill this purpose. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • M. Sc. Mario Jacinto Abambari Arévalo , Politecnica Salesiana University

    Master en  administración de empresas  y en diseño y evaluación de modelos  educativo. Posee  20 años como docente en varias universidades en las áreas de finanzas, economía y pedagogía. Actualmente realiza sus estudios doctorales en la República de Cuba.

References

Biggs, J. (2003). Teaching for Quality Learning at University (2nd ed.). London: Buckingham Society for Research into Higher Education and Open University Press.

Billing, D. (2007). Teaching for transfer of core/key competence in higher education. Cognitive competence. Higher Education, 53(6).

Bloom, B. H., & Madaus, G. F. (1973a). Manual de evaluación formativa y acumulativa del aprendizaje del alumno. (L. Miguel, Trad.) Santiago de Chile: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas (CPEIP). .

Bloom, B., & Husen, T. (1973b). Selección pedagógica. (M. Leyton, Ed., & M. Soto, Trad.) Santiago de Chile: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas (CPEIP).

Boud, D., & Falchikov, N. (1989). Quantitative studies of self-assessment in higher education. A critical analysis of findings. Higher Education(18), 529-549.

Brooker, R. (1998). Improving the Assessment of Practice Teaching. A criteria and standards framework. Assessment and Evaluation in Higher Education, 23(1), 5-24.

Brown, A. (1987). Metacognition, Executive Control, Self Regulation and other Mysterious Mechanisms.Newark: Hillsdale.

Brown, S. & Glasner, A. (2003). Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea.

Campanario, J. (2000). El desarrollo de la metacognición en el aprendizaje de las ciencias. Estrategias para el profesor y actividades orientadas al alumno. Enseñanza de las Ciencias, 18(3), 369-380.

Carvajal, B. M. (2013). Aproximación histórica al uso y manejo de la información en la Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí". Transformación, 9(1 ), 72-82.

Castañeda, S. (1998). Estado del arte de la evaluación y el fomento del desarrollo intelectual en la enseñanza de ciencias, artes y técnicas. En S. Castañeda, Evaluación y fomento del desarrollo intelectual en la enseñanza de ciencias, artes y técnicas. Perspectiva internacional en el umbral del siglo XXI. Ciudad México: Porrúa.

Cowdroy, R., & de Graaff, E. (2005). Assessing highly-creative ability. A. ssessment and Evaluation in Higher Education, 30(5), 507-518.

Dalziel, J. (1998). Using Marks to Assess Student Performance, some problems and alternatives. Assessment and Evaluation in Higher Education, 23(4), 351-366.

Darby, J. (2007). Evaluating course evaluations. The need to establish what is being measured. Assessment and Evaluation in Higher Education, 32(4), 441-446.

Dochy, F., & McDowell, L. (1997). Introduction. Assessment as a tool for learning. Studies in Educational Evaluation(23), 279-298.

Elen, J., Clarebout, G., Léonard, R., & Lowick, J. (2007). Student-centered and teacher-centred learning environments: what students think. Teaching in Higher Education, 12(1), 105-117.

Elwood, J., & Klenowski, V. (2002). Creating Communities of Shared Practice. The challenges of assessment use in learning and teaching. Assessment and Evaluation in Higher Education, 27(3), 243-25.

García Olalla, A. (2005). La evaluación de las asignaturas desde las competencias. I Jornadas Universitarias de Innovación y Calidad: Buenas prácticas pedagógicas enla docencia universitaria.Universidad de Deusto.

Gibbs, G., & Simpson, C. (2004). Condítions under which assessment supports students’ learning. Learning and Teaching in Higher Education(1), 3-31.

González, I. (2006). Dimensiones de la evaluación en el Espacio Europeo de Educación Superior. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(3), 445-468.

González, L. (2003). Aproximación a una formación académica de calidad. el punto de vista de los estudiantes universitarios. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 1(1), 20-42.

Guitert, M., Romeu, T., & Pérez-Mateo, M. (2007). Competencias TIC y trabajo en equipo en entornos virtuales . Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 4(1), 1-12.

Gullickson, A. R. (2007). Estándares para la evaluación de los aprendizajes de los estudiantes.Bilbao: Mensajero.

Havnes, A. (2004). Examination and learning. An activity-theoretical analysis of the relationship between assessment and educational practice. Assessment and Evaluation in Higher Education, 29(2), págs. 159-176.

Hawes, G. (2008). Evaluación de logros de aprendizajes de competencias. Investigación de la Universidad de Talca. Chile. Recuperado el 22 de diciembre de 2013, de http://www.gustavohawes.com

Jongbloed, B. (2002). Lifelong learning. Implications for institutions. Higher Education, 44(3/4), 413-431.

Kember, D. (2009). An Integrated Approach to Developing and Promoting student-centred forms of learning across an entire university. Higher Education(58), 1-13.

Klenowski, V. (2005). Desarrollo de portafolio. Para el aprendizaje y la evaluación.Madrid: Narcea.

Lancaster, J., Waught, L., & Wood, J. (2008). Designing and Implementing Student-Centered Assessment. Annual Assessment Conference. Texas.: AM University. Recuperado el 22 de diciembre de 2010, de: http://assessment.tamu.edu/resources/conf_2008/Wood_Student CenteredAssessment.pdf.

Levy-Leboyer, C. (1997). Gestión de las competencias: cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo desarrollarlas. Barcelona: Gestión 2000.

Litwin, E. (1998). La evaluación. Campo de controversias o un nuevo lugar. En. y otros. . Bs. As. r. En A.

Camilloni, La evaluación de los aprendizajes en el debate didáctico contemporáneo.Paidós.

Martin, S. (1997). Two models of educational assessment. A response from initial teacher education, if the cap fits. Assessment y Evaluation in Higher Education,, 22(3), 37-43.

Mollis, M., & Marginson, S. (2002). The assessment of universities in Argentina and Australia. Between autonomy and heteronomy. Higher Education, 43(3), 311-330.

Perrenoud, P. (2004a ). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Graò.

Perrenoud, P. (2004b) Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona. Graò.

Popham, W. (1980). Problemas y técnicas de la evaluación educativa. Madrid: Anaya.

Popham, W. (1983). Evaluación basada en criterios. Madrid: Magisterio Español.

Price, M. (2005). Assessment standards. The role of communities of practice and the scholarship of assessment. Assessment and Evaluation in Higher Education, 30(3), 215-230.

Prieto, L. (2008). La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje. Barcelona: Octaedro. ICE UB.

Richardson, J. (2005). Instruments for obtaining student feedback. A review of the literature. Assessment and Evaluation in Higher Education, 30(4), págs. 387-415.

Rust, C., O'Donovan, B., & Price, M. (2005). A social constructivist assessment process model. How the research literature shows us this could be best practice. Assessment and Evaluation in Higher Education, 30(3), 231-240.

Segers, M. &.Dochy, F. (1996). Quality assurance in higher education. Theoretical considerations and empirical evidence. USA. Studies in Educational Evaluation, 22(2), 115-137.

Smyth, K. (2004). The benefits of students learning about critical evaluation rather than being summatively judged. Assessment and Evaluation in Higher Education, 29(3), págs. 370-378.

Stowell, M. (2004). Equity, justice and standards. Assessment decision making in higher education. Assessment and Evaluation in Higher Education, 29(4), 495-510.

Taras, M. (2001). The Use of tutor feedback and student self-assessment in summative assessment tasks. Towards transparency for students and for tutors. Assessment and Evaluation in Higher Education, 26(6), págs. 605-614.

Taylor, K. & Marienau, C.. (1997). Constructive development theory as a framework for assessment in Higher Education. Assessment and Evaluation in Higher Education, 22(2), 233-243.

Tobón, S. (2008). Vacíos, problemas y nuevas perspectivas en el proceso de evaluación y certificación de competencias: propuesta metodológica. Conferencia Magistral. http://ojvf.files.wordpress.com/2008/10/reporte-4cie.doc

Torrano, F., & González, M. (2004). El aprendizaje autorregulado. presente y futuro de la investigación. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1), 1-34.

Tractenberg, R., Chaterji, R., && Haramati, A. (2007). Assessing and analyzing change in attitudes in the classroom. Assessment and Evaluation in Higher Education, 32(2), 107-120.

Tyler, R. (1934). Constructing Achievement Tests. Columbus: Ohio State University.

Van Eekelen, I., Boshuizen, H., & Vermunt, J. (s.f.). Self-regulation in Higher Education Teacher Learning. Higher Education. 2005, 50(3), 447-471.

Vargas, F. (1999). Las 40 preguntas más frecuentes sobre la competencia laboral. Montevideo: CINTERFOR/OIT.

Vigotsky, L. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Ciudad de La Habana: Editorial Científico Técnica.

Villa Sánchez, A. & Poblete, M. (2006). Practicum y Evaluación de Competencias. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. España. Universidad de Granada.

Villardón, L. (2006). Evaluación del aprendizaje para promover el desarrollo de las competencias. http.//www.um.es/education.

Wilson, K., & Fowler, J. (2005). Assessing the impact of learning environments on students' approaches to learning. Comparing conventional and action learning designs. Assessment and Evaluation in Higher Education, 301, págs. 87-101.

Woolf, H. (2004). Assessment criteria. reflections on current practices. Assessment y Evaluation in Higher Education, 29(4), 479-493.

Yorke, M. (2003). Formative assessment in higher education. Moves towards theory and the enhancement of pedagogic practice. Higher Education, 45(4), 477-501.

Zabala, Z. & Arnau, L. (2007). 11 Ideas Clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona. Graó.

Downloads

Published

2024-12-14

How to Cite

Epistemological and didactic valuation of professional competencies. (2024). Transformación, 11(1), 16-27. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/472

Most read articles by the same author(s)