A historical approach to the general theory of systems

Authors

  • Dra. C. Esther María Pino Guzmán Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author

Keywords:

general theory of systems, interdisciplinary relations, complexity

Abstract

The paper is intended to examine the epistemological development of the theory or systems, focus the change of its scientific paradigm and points out its main implications for the development of research methodology and design. The theoretical methods being used makes possible to go deeper into the analysis of regularities and essential qualities in the construction and development of the scientific theory. The system approach is one of the most frequently used method and the one of further reaching effect in Pedagogy. The system approach or systemic thinking is a requirement for the general direction of pedagogy problem studies. This paper explores the ways of interconnecting the theory of systems to the theory of complexity in the field of pedagogy. The findings include a historical approach to the theory of systems up to the spring up of the theory of complexity.

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Author Biography

  • Dra. C. Esther María Pino Guzmán , Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Profesora Consultante de la Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynazy el Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, tiene un doctorado en Ciencias Económicas y una experiencia de más de 35 años en la docencia de pregrado en universidades cubanas y extranjeras. Sobresalen en su producción científica los trabajos relacionado con el desempeño de los directivos y la investigación en dirección educacional.  

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Published

2024-12-14

How to Cite