Shaping a scientific environmental culture by reading José Marti’s texts
Keywords:
Environmental education, environmental culture, scientific culture, José Marti’s textsAbstract
José Martí is widely known for his literary works, his political speeches and journalist activity. In his articles he excels for his chronicles about the Scientific Revolution taken place by the end of the 19th Century in the U. S. and other capitalist countries. He covers a large number of topics: nature and universe conceptions, scientific work characteristic features, natural resources and sources of energy exploitation, natural phenomena, the use of electricity and the environmental conditions of New York City, proving to be an environmental cultivated person. This paper is an attempt to approach the use of José Martí’s texts to enlarge the environmental culture of the students.
Downloads
References
Brito, R. (2010). Estrategia didáctica para la apropiación de la cultura artística en los alumnos que se preparan para impartir Física en la Secundaria Básica. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas.
Cruells, M. (2002). El desarrollo de una Cultura General Integral y la formación de valores. Las efemérides: una alternativa metodológica .
Gil, D. (1996). Temas escogidos de la didáctica de la física. La Habana: Pueblo y Educación.
Lotman, Y. (1982). La estructura del texto artístico (2da ed.). (V. Imbert, Trad.) Madrid: Istmo.
Martí, J. (1975). Obras Completas (Vols. 2, 8, 14, 16, 19, 21, 22, 28). La Habana: Ciencias Sociales.
Martí, J. (1983). Otras crónicas de Nueva York. Ciudad de La Habana: Ciencias Sociales.
Ministerio de Educación. (2010). Modelo del Profesional de la Carrera de Matemática Física. Ciudad de la Habana: MINED.
Rioseco, M. A. (s.f.). Educación y Cultura General Integral. ISBN 978-959-16-0598-6.
Toledo, J. (1994). La ciencia y la técnica en José Martí. Ciudad de La Habana: Científico Técnica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.