Educating teacher trainees’ professional pedagogical motivation
Keywords:
Preservice teacher education, motivation, teacher motivation, vocational motivationAbstract
Objective: This article aims at describing a pedagogical strategy for the education of pedagogical professional motives in primary teacher being trained at the Pedagogical School of Camagüey., Cuba.
Methods: The authors rely on document analysis, historical and logical procedures, observation, and modeling.
Results: The authors devise a pedagogical strategy that promotes the education of professional pedagogical motives based on teachers’ developmental procedures and a progressive immersion of trainees in professional tasks.
Conclusion: Teachers’ development and progressive immersion of trainees in professional tasks promotes the education of motives towards pedagogical professional activity.
Downloads
References
Arango, Y. & Ramos, G. (2021). Alternativas para la orientación profesional pedagógica por el psicopedagogo en 9no grado. Revista Mendive, 19(3), 778-793. Recuperado el 3 de julio de 2023, de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2484
Bergner, S, Kanape, A. & Rybnicek, R. (2019). Taking an interest in taking the lead: The influence of vocational interests, leadership experience and success on the motivation to lead. Applied Psychology, 68(1), 202-219. https://doi.org/10.1111/apps.12150.
Cánovas, L. (2022). La teoría educativa cubana nació con el surgimiento de la cubanía. Entrevistada realizad Elmys Escribano Hervis. Atenas, 2(58), 195-222. http://dialnet.uniroja.es/servlet/artículo?codigo=8761431
Castellanos, R., Baute, M & Chang, J. A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 269-278. http//scielo.sld.cu/cielo.php?scrip=sci_arttex&pid=S2218-36202020000500269.
Domínguez, Y. & Rojas, A. L. (2020). La perspectiva de la reafirmación profesional en el contexto universitario. Revista Universidad y Sociedad, 12, (1). 111-115. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1423/1445.
Hernández, M. (2020). La reafirmación vocacional pedagógica del estudiante en formación Educador de la Primera Infancia en la escuela pedagógica. Tesis doctoral inédita, Universidad de Granma, Bayamo, Cuba.
Partido Comunista de Cuba. (2021). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. La Habana, Cuba: Editora Política.
Remón, D. B., Gómez, Y. & Arribas, R.E. (2019). La orientación profesional. Un reto educativo. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 10(2), 91-103. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1085.
Rodríguez, A. L., Torres, Y. & Leyva, C. S. (2021). La educación de la familia del estudiante de secundaria básica y la orientación vocacional hacia las carreras pedagógicas. Revista Transformación, 17(2) 438-458. http://scielo. Sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=2027-2955202100020438&Ing=es&nrm=iso>
Sánchez, M. (2020) Influencias socio-familiares en la elección de los estudios de formación profesional. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 12 (1), 44- 62. https://DOI:10.17151/rlef. 2020. 12. 1.4 .
Silva, A., Alonso, E. & Caballero, H. I. (2022). Concepción pedagógica de los intereses profesionales pedagógicos en los estudiantes de la escuela pedagógica. Revista Didasc@lia: didáctica y educación, 13(5), 19-36. http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia.
Schilling, C. A., Gajardo, K. P. & Alaluf, L. E. (2019). Construcción de intereses vocacionales de estudiantes que participan de un programa para continuar estudios de pedagogía. Formación Universitaria, 12(5), 91-100 http://dx.doi.org/10.4067/S0718-5006201900050009.
Velázquez, K. & Hernández, L. (2020). La formación vocacional y orientación profesional pedagógica: prioridad en las Escuelas Pedagógicas. Revista Luz, 19 (3), 131-140. https:www.redalyc.org/journal/5891/589165783012/html/.
Vilaú, E., Cueto, R. N. & Pruna, Y. (2016). Los intereses profesionales pedagógicos en estudiantes de la Educación Media Superior: apuntes y reflexiones desde la orientación profesional. Revista Mendive, 14(2), 158-165. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/851/html.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.