The impact of the 720 practicum model in Education graduates’ professional development

Authors

Keywords:

Pedagogical practice, teaching, professional training, autonomy, methodology, techniques and strategies 

Abstract

Objective: The study aims at analyzing the impact level of the implementation of the 720 practicum model in the professional development of 2014 cohort graduates of ISA University, Santiago de los Caballeros, Dominican Republic.

Methods: The research was governed under a quantitative approach, due to the way in which the data were collected (data tables, rubrics, observation guides and others), and the way in which the results of the different specific objectives were analyzed (graphs and descriptive statistics). The method used was the narrative, with a non‐experimental transactional design. 

Results: The model was beneficial for all practitioners, because they were given the opportunity to experiment within the classroom in real time and with real students.

Conclusions: From the model used, the practitioners acquired a higher level of autonomy, leadership, knew and used new methodologies, techniques and teaching‐learning strategies, they acquired better stage mastery, development and management of their emotions.

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Author Biography

  • Dr.C. Máxima Méndez Rosa, Universidad ISA*. República Dominicana

    Licenciada en Educación Mención Matemática y Física de la Universidad Tecnológica de Santiago UTESA, Magister en Ciencias de la Educación Mención Gestión de Centros Educativos Universidad Abierta para Adultos UAPA, Doctora en Matemáticas en Atlantyc International University, (AIU), EEUU. Especialización en Planificación y Desarrollo Curricular en el Enfoque por Competencias en la Universidad de Barcelona. Facilitadora del departamento de Formación General de la Universidad Abierta Para Adultos UAPA, profesora investigadora de la Universidad ISA, Coordinadora de la Licenciatura en Física Orientada a la Educación Secundaria de la Universidad ISA, Consultora en el Marco del Proceso del Rediseño Curricular de las Carreras de Educación Bajo el Enfoque por Competencias, conforme a la Normativa para la Formación Docente de Calidad en la República Dominicana (Normativa 09-15), Técnica Evaluadora de los Planes de Estudio del Rediseño Curricular, Maestra de la Escuela Herminia Pérez de Jóvenes y Adultos en el área de Matemáticas Segundo Año Segundo Ciclo, Coordinadora Nacional de los Equipos Docentes de América Latina y el Caribe.

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Published

2021-07-15

How to Cite

The impact of the 720 practicum model in Education graduates’ professional development. (2021). Transformación, 17(3), 483-494. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/67