Motivation for learning Spanish as foreign language. A case study from a qualitative epistemology
Keywords:
Motivation, foreign language instruction, goal orientation, individual needsAbstract
Objective: This paper aims at characterizing the subjective configuration of the motivation of a Chinese student for learning Spanish as a foreign language.
Method: Following a qualitative methodology, a critical review of viewpoints regarding foreign language learning motivation was completed. The authoress relies on the assumption of a historical cultural perspective to construct the theoretical framework, based on the subjectivity theory, and conducting a case study by selecting a bachelor of Spanish student of the International
Studies of Hebei, China.
Results: It was possible to define seven subjective elements in the configuration of the student motivation for learning the Spanish language.
Conclusion: The configurations of sense and subjective sense of the theory of subjectivity provides an insight of motivation that allows to apprehend in a complex and individualized manner how motivation for learning a foreign language arises.
Downloads
References
Castro, F. (25 de febrero de 2013). Motivación y esfuerzo en la adquisición de lenguas extranjeras. Recuperado el 2 de febrero de 2020, de Centro Virtual Cervantes: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/25/25_0213.pdf
Deci, E. L. & Ryan, M. (1985). Motivación intrínseca y autodeterminación en el comportamiento humano. Boston: Springer.
Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum.
Dörnyei, Z. & Taguchi, T. (2010). Questionnaires in Second Language Research. Construction, Administration, and Processing. New York: Routledge.
Dörnyei, Z. & Ushioda, E. (2021). Teaching and Researching Motivation. New York: Routledge. Tayklor and Francis Group.
Gardner, R. C. (1985). The attitude/Motivation Test Battery: Technical Report. Recuperado el 12 de diciembre de 2021, de http://publish.uwo.ca/~gardner/docs/AMTBmanual.pdf
González Rey, F. L. (2000). Investigación cualitativa en psicología. Rumbos y desafíos. Madrid: Thomson Editores.
González Rey, F. L. (2013a). La subjetividad en una perspectiva cultural-histórica: avanzando desde un legado inconcluso. Ciencias Sociales(11), 19-42. Recuperado el 15 de febrero de 2021, de http://www.scielo.org.co/pdf/recs/n11/n11a02.pdf
González Rey, F. L. (2013b). Motivación, personalidad y subjetividad. Recuperado el 15 de febrero de 2021, de https://youtu.be/mc_pxPoCQal
Hamad Aljumah, F. (2020). Second language adquisition: A framework and historical background on its research. English language teaching, 13(8), 200-207. Recuperado el 15 de febrero de 2021, de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1262377.pdf
López, H. (2017). El futuro del español. En Anuario. Instituto Cervantes., (pp.476-491). Recuperado el 8 de junio de 2020, de https://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_06-07/pdf/presente_09.pdf
Lu , X., Zheng, Y. & Ren, W. (2019). Aprendizaje simultáneo del inglés y el español en China: Una investigación basada en la Metodología-Q sobre la motivación. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 52(100), 381-406. Recuperado el 15 de febrero de 2021, de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-09342019000200381&script=sci_arttext&tlng=p
Minera, L. E. (2010). El cuestionario MAALE, técnica para la recolección de datos de las variables afectivas motivación y actitudes en el aprendizaje de una lengua extranjera. Revista Electrónica de Didáctica ELE(19), 1-23. Recuperado el 8 de diciembre de 2021, de http://www.dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3267684
Peirce, B. N. (1995). Social identity, investment, and language learning. TESOL Quarterly, 29(1), 9-31. Recuperado el 12 de febrero de 2021, de https://www.jstor.org/stable/3587803
Peña, B. & Crismán, R. (2021). Validación del cuestionario acerca de actitudes lingüísticas hacia una lengua extranjera debido al uso de la app Papua. Reidocrea, 10(28), 1-13. Recuperado el 13 de febrero de 2021, de https://digibug.ugr.es/handle/10481/69761
Querol, M. (2014). La especialidad de español como carrera universitaria en China. Revista de Didáctica Español como Lengua Extranjera(18), 1-12. Recuperado el 13 febrero de 2021, de https://www.redalyc.org/pdf/921/92152426012.pdf
Ran, P. & López Domínguez, A. (2021). Rediseño de los manuales de español para sinohablantes: Una necesidad en las universidades chinas. Revista Cubana de Educación Superior, 40(1), 1-17. Recuperado el 2 de diciembre de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0257-43142021000100004
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). La teoría de la autodeterminación y la facilitación de la motivación intrínseca, el desarrollo social, y el bienestar. American Psychologist, 55(1), 68-78. Recuperado el 14 de marzo de 2021, de https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2000_RyanDeci_SpanishAmPsych.pdf
Ushioda, E. (2011). Language learning motivation, self and identity: current theoretical perspectives. Computer Assisted Language Learning, 24(3), 199-210. Recuperado el 30 de noviembre de 2021, de https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09588221.2010.538701?scroll=top&needAccess=tru
Valencia, N. (2003). La metodología Q: más que una técnica de investigación. Tecné, episteme y didaxis: Revista de la Facultad de Ciencia y Tecnología(13), 144-153. Recuperado el 28 de noviembre de 2021, de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/download/5588/4605
Yansheng, D. (2009). Elaboración de materiales didácticos en China. En Congreso de Español como Lengua Extranjera en Asia Pacífico (págs. 59-73). Manila: Centro Virtual Cervantes. Recuperado el 28 de noviembre de 2021, de https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/pdf/manila_2009/06_plenaria_03.pdf
Yufei, C. (2010). Un estudio contrastivo de los fonemas oclusivos entre el español y el chino. Reflexiones sobre la enseñanza de la fonética española a estudiantes chinos. México y la Cuenca del Pacífico, 10(28), 91-98. Recuperado el 13 de marzo de 2021, de http://www.mexicoylacuencadelpacifico.cucsh.udg.mx/index.php/mc/article/download/289/288&
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.