Integrating knowledge to foster communicative competence

Authors

  • M. Sc. Lourdes de la Caridad Cabrera Reyes Universidad de Ciencias Médicas "Carlos J. Finlay". Camagüey, Cuba. Author

Keywords:

verbal communication, language instruction, language skills, language enrichment

Abstract

The paper describes the findings of a research intended to foster the communicative competence of first year students of bachelors in Education and Language Teaching. The study of the bibliography allows the construction of a framework related to the integration of knowledge, by examining documents it was possible to establish the integrative nucleus, and modeling allows the design of the proposal, whereas the procedures of the action-research approach lead the practical introduction of the proposal and controlling its results. The paper offers the integrative nucleus for communicative competence training, the definition and proposition of comprehensive lesson needed to pursue it and the impact of the proposal on a sample of students with low levels of communicative competence.

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Author Biography

  • M. Sc. Lourdes de la Caridad Cabrera Reyes, Universidad de Ciencias Médicas "Carlos J. Finlay". Camagüey, Cuba.

    Profesora universitaria con una larga experiencia en la enseñanza de asignaturas del ámbito de la lingüística y la investigación del desarrollo de la competencia comunicativa. Máster en Investigación Educativa y Profesora Auxiliarse desempeña como editora de la revista Humanidades Médicas que auspicia el Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud, de la Universidad de Ciencias Médicas "Carlos Juan Finlay", de Camagüey. 

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Published

2024-06-30

How to Cite

Integrating knowledge to foster communicative competence. (2024). Transformación, 13(2), 192-206. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/237