Creativity for teaching mathematics. A diagnosis of secondary school professionals

Authors

  • M. Sc. Zenobia Lapa Huincho Ministerio de Educación, Lima, Perú Author
  • Dr. C. Miguel Hernández González Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí” Author

Keywords:

creativity, teaching of mathematics, teacher assessing techniques

Abstract

This paper presents the results of a research completed at junior high school in Lima, Peru, involving teachers of mathematics during 2010. The objective was to assess the level of creativity of teachers of mathematics for the sake of enlarging it. Theoretical methods were used to construct a general framework; likewise interviews and observation were used and processed statistically. Motivation, originality and flexibility were considered as dimensions of creativity. The results show that 80 % of interviewed teachers self-evaluate their level of creativity as high. However, according to observations only 40 % of teacher creativity reaches a mid-level, and only a fifth of those assessed by their own pupils attained such mid-levels and show potentials for team work and initiative to elaborate or look for material aids generating a pleasant learning atmosphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Zenobia Lapa Huincho , Ministerio de Educación, Lima, Perú

    Licenciada en Educación,  especialidad  Matemática y Física,  de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima-Perú. Master en Educación en la mención Creatividad - IPLAC, Cuba. Se desempeña como profesora de   Matemática en el  Colegio “Nuestra Señora de la Esperanza”, con  17 años  de experiencia, es miembro del comité editorial de la revista pedagógica Maestros de Perú. 

  • Dr. C. Miguel Hernández González , Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

    Profesor de la Universidad de Ciencias Pedagógica “José Martí” y del Instituto Latinoamericano y Caribeño (IPLAC) en la república de Cuba, actualmente forma parte de la planta para estudios doctorales de esta última institución, ostenta el grado de doctor. 

     

References

Benavides, M. (2006). Informe sobre Políticas de Educación Básica 2006-2011. Lima, Perú. : PREAL.

Lapa Huincho, Z., & Hernández González, M. F. (2010). ). La creatividad del docente en la elaboración de materiales para la enseñanza de la matemática en el nivel secundario. Tesis de la maestría inédita. La Habana: Instituto Latinoamericano y Caribeño.

Martínez LLantada, M. (2007). Inteligencia, creatividad y talento. La Habana: Pueblo y Educación.

Miguelez, R. (12 de enero de 2011). Concepto de creatividad. Recuperado el 4 de setiembre de 2012, de www.slideshare.net/.../tema-1-concepto-de-creatividad-65336833

Ministerio de Educación. (2009). Diseño Curricular Nacional de Educación Básica Regular. Lima: Inédito.

Mitjáns Martínez, A. ((1999). Creatividad, Personalidad y Educación. La Habana: Pueblo y Educación.

Sequera Guerra, E. (febrero de 2007). Creatividad y desarrollo profesional docente en matemática para la educación primaria. Tesis doctoral. Recuperado el setiembre de 2009, de

www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/1317/05.ECSG- (septiembre de

Viñas, M. (14 de abril de 2012). El sorprendente origen de la creatividad. Recuperado el 3 de noviembre de 2012, de www.totemguard.com/aulatotem/2012/04/el-sorprendente-origen-de-lacreatividad/

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Creativity for teaching mathematics. A diagnosis of secondary school professionals. (2024). Transformación, 9(1), 83-90. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/326