Evaluation of the impact of the patriotic education website (OTEPMI) of the “Ignacio Agramonte Loynaz” University

Authors

Keywords:

Technology education, program evaluation, patriotic education, Citizenship education

Abstract

Objective: The paper aims at completing a comprehensive assessment of OTEPMI website, devised as didactic tool for patriotic education at the University of Camagüey. 

Methods: The authors rely on analysis and synthesis, inductive and deductive methods and documentary analysis to process information, identifying characteristic features, recognizing relations between structural components and reaching at partial and final conclusions. They submit the website to the assessment of expertise professionals and survey professors and students to explore satisfaction.

Results: The findings describe the website devised for patriotic education at the University of Camagüey, the results of it professional assessment, and information related to teachers’ and students’ satisfaction.

Conclusions: Both professors and students graded the website functional descriptors between useful and indispensable, the satisfaction questionaries’ given confirmed such results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Karely Alonso Porro, University of Camagüey

    Doctora en Medicina Veterinaria y magister en nuevas tecnologías para la educación y se desempeña como profesora del Departamento de Enseñanza Militar de la Universidad de Camagüey. 

  • Rolando Márquez Lizaso, University of Camagüey

    Licenciado en Educación, Especialidad de Física y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Se desempeña como Profesor Titular del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación (CECEDUC) de la misma universidad

  • Jeovanny Moisés Benavides Bailón, Universidad Técnica de Manabí

    Licenciado en Periodismo, Doctor en Comunicación y Profesor Principal a Tiempo Completo en la Universidad Técnica de Manabí en la Facultad de Ciencias Humanísticas y Sociales de la Universidad Técnica de Manabí y es Editor General de la Revista ReHuSo.

References

Benavides Bailón, J. M. (Mayo–Agosto de 2016). Tradición de las revistas culturales y el compromiso intelectual en América Latina. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 1(2). Recuperado el 20 de julio de 2019, de http://oaji.net/articles/2017/5829-1544198628.pdf

Carvajal, B., Colunga, S., & Montejo, M. N. (2013). Competencias informacionales en la formación del profesional. Humanidades Médicas, 13(2), 526-545. Recuperado el 27 de abril de 2019, de http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/417

Educ.ar. (29 de abril de 2008). Cómo evaluar sitios web. Una guía sobre los aspectos para considerar. Recuperado el 27 de abril de 2019, de www.educ.ar: https://www.educ.ar/recursos/92759/como-evaluar-sitios-web

Linares, M. (septiembre - octubre de 2014). Diseño de un software para la enseñanza de la asignatura Programación y Gestores de Bases de Datos en la carrera de Tecnología de la Salud. Revista Ciencias Médicas, 18(5), 841-851. Recuperado el 27 de abril de 2019, de https://www.medigraphic.com/pdfs/pinar/rcm-2014/rcm145m.pdf

López, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XX1, 21(1), 17-40. Recuperado el 27 de abril de 2019, de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/20169

Marzal, M., Calzada, J., & Viannello, M. (2008). Criterios para la evaluación de la usabilidad de los recursos educativos virtuales: un análisis desde la alfabetización en información. (D. d. Documentación, Ed.) Information Research, 13(4), 1-17. Recuperado el 27 de abril de 2019, de http://InformationR.net/ir/13-4/paper387.html

Nass, L. S., Mendoza, M. A., Millanao, L. E., & Ortega, R. M. (ene.-mar de 2017). Evaluación de una plataforma educativa en la Universidad de Concepción, Chile. Educación Médica Superior, 31(1), 99-113. Recuperado el 27 de abril de 2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Páez, R. M., & Hernández, M. E. (15 de noviembre de 2015). Multimedia como material de apoyo para la asignatura Informática Médica I. Revista Cubana de Informática Médica, 7(2), 165-175. Recuperado el 27 de abril de 2019, de https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubinfmed/cim-2015/cim152f.pdf

Reguant, M., & Torrado, M. (2016). El método Delphi. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 9(1), 87-102. doi:10.1344/reire2016.9.1916

Ruiz, A. M., & Gómez, F. (abril - junio de 2013). Software educativo y principios éticos. Educación Médica Superior, 27(2), 1-10. Recuperado el 27 de abril de 2019, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200002

SOSempresa.com. (18 de julio de 2011). 25 puntos para evaluar nuestra página web. Recuperado el 27 de abril de 2019, de www.sosempresa.com: https://www.sosempresa.com/2011/07/18/25-puntos-para-evaluar-nuestra-p%C3%A1gina-web/

Downloads

Published

2024-06-05

How to Cite

Evaluation of the impact of the patriotic education website (OTEPMI) of the “Ignacio Agramonte Loynaz” University. (2024). Transformación, 16(3), 391-402. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/335

Most read articles by the same author(s)