Didactics, teaching and learning sciences at engineering majors
Keywords:
management, didactics, basic sciences, teaching, learningAbstract
The process of education of engineering students still shows several weak points. One important shortcoming relates to the application and transfer of basic sciences contents to professional and ordinary life situations. Among othercauses, this is the result of a fragmented and decontextualized approach that fails to illustrate engineer students the connection between scientific knowledge and disciplines to professional problems. The authors surveyed professors to evaluate the management of didactic issues in the teaching-learning process of engineering majors. They used documentary analysis and literature review to build a theoretical framework; the authors provide a framework that provides the basis for leading the teaching and learning of basic sciences to engineer students from a communicative and contextualized approach.
Downloads
References
Biggs, J., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at University (4ta ed.). London: Mc Graw Hill.
Borges, J. (2006). Modelo de gestión del postgrado a distancia. Tesis doctoral inédita. Santiago de Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Frank País".
Camarena, G. P. (2009). La matemática en el contexto de la ciencia. Innovación educativa: Las matemáticas y la educación, 9(46), 15-23.
Camarena, G. P. (2011). Las Ciencias en Contexto de la Ingeniería. Conferencia Magistral. Memorias del XVIII Congreso Internacional sobre Educación, Ciencia y Tecnología. Nuevo León: Universidad Autónoma de Nuevo León.
Dirección de Gestión Universitaria. (2015). Informe del balance parcial de los objetivos estratégicos de la Universidad de Camagüey. Camagüey: Universidad de Camagüey.
González, E. (2014). Despliegue de la calidad en la gestión de procesos sustantivos de instituciones de educación superior cubanas. Tesis de doctorado inédita. Santa Clara: Universidad Central de las Villas.
Hernández, J. E. (enero-junio de 2001). La instrumentación de la comprensión de textos en la escuela. Transformación, 6(1), 17-27. Obtenido de
https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/32/30
Horruitiner, P. (2009). La Universidad Cubana: el modelo de formación. Ciudad de La Habana: Academia.
Junta de Acreditación Nacional. (2014). Informe de Resultados de la Evaluación Externa a la Universidad de Camagüey. Camagüey: Inédito.
Mola, C. (2013). Estrategia didáctica para la comprensión de los objetos del Álgebra Lineal en las carreras de ingeniería de la Universidad de Camagüey. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.
Reinoso, I., & Hernández, J. (2011). El rol del profesor en el marco de la gestión de la UNC. Cuadernos de
Educación y Desarrollo, 3(28). Obtenido de http://www.eumed.net/rev/ced/index.htm
Rubio, J. F. (2011). Metodología para la organización del sistema de superación de directivos de institutos preuniversitarios. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".
Rubio, J. F. (2014). El desempeño profesional y la gestión del conocimiento: Desafíos de la Educación Superior. Evento Internacional Universidad 2014. Ciudad de La Habana.
Vigotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores.Barcelona: Editorial Crítica.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.