Identity in Nuevo Leon preps

Authors

  • Eric Garza Leal Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml Author

Keywords:

identity, cultural identity, formative process

Abstract

The education of identity is increasingly gaining scientific interest due to the challenges brought about by the development of transport and communications, which exposes young people to a continuous influence of foreign cultures. The paper describes a study on the formative process within the development of cultural identity, considering it as dynamic, particularly in senior high school level, at Preparatory School 1 at the Autonomous University of Nuevo Leon. The article aims at theoretically arguing the features characterizing identity as a result of the formative process and the interaction between global, regional and school influences. The study starts by constructing a theoretical framework and identifying indicators, finally, an effective plan intended to develop students’ cultural development was devised as a better solution for the education of identity.

Keywords: an identity; cultural identity; formative process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Eric Garza Leal , Autonomous University of Nuevo León

    Magister en Derecho y se desempeña como profesor, subdirector administrativo y consejero maestro de la Preparatoria No. 1 de Nuevo León,  México. 

References

Álvarez, L., & García, O. (2014). El pensamiento sobre la cultura en el siglo XIX cubano. Ciudad de La Habana: Ciencias Sociales.

Aranda, B. (2011). La cultura escolar. Una mirada desde la formación de la identidad cultural de los escolares. Cuadernos de Educación y Desarrollo , 3 (29).

Batista, D., & Espinosa, Y. M. (2012). Las universidades en el fortalecimiento de la identidad cultural. Didasc@lia: Didáctica y Educación , 3 (5).

Bernal, J. L. (2006). El proyecto educativo como marco de la identidad de un centro. Perspectiva micropolítica. Zaragoza: Mira.

Díaz, V. (2006). Construcción del Saber Pedagógico. Caracas: Lito Formas.

Echeverría, B. (2001). Definición de la cultura. México: Itaca.

Fabelo, J. R. (1995). Formación de valores en las nuevas generaciones en la Cuba actual. Bimestre Cubano (3), 37-46.

Grotevant, H. D. (1987). Toward a process model of identity formation. Journal of Adolescent Research , 2 (3), 203-222.

Guadarrama, P. (2003). Presupuestos para una posible filosofía de la cultura. Islas , 45 (137), 7-33.

Lavoie, J. C. (1994). Identity in adolescence: Issues of theory, structure and transition. Journal of Adolescence (17), 17-28.

Ortiz, F. (1940). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Ciudad de La Habana: J. Montero.

Real Academia Española. (2016). Diccionario de la lengua española. Tricentenario. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=aIqYBxO .

Rubio, J. F. (2012). El desempeño profesional en la educación. Transformación , 8 (1), 30-44. Recuperado de http://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/59.

Ruíz, A. M. (2004). La identidad europea de los españoles: sentido pasado y presente de la identificación con Europa en España. Recuperado el 15 de septiembre de 2014, de

http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano/contenido?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/ elcano_es/zonas_es/europa/dt61-2004

Sambarino, M. (1980). Identidad, tradición, autenticidad. Tres problemas de América Latina. Caracas: Consejo Nacional de la Cultura-Centro de Estudios Latinoamericanos Rómulo Gallegos.

Schwartz, S. (2001). The evolution of Eriksonian and Neo-Eriksonian identity theory and research. An International Journal of Theory and Research , 1 (1), 7-58.

Vázquez, N. (2 de febrero de 2013). Sí, le podemos sonreír a la vida. Juventud Rebelde , págs. http://www.juventudrebelde.cu/internacionales/2013-02-02/si-le-podemos-sonreir-a-la-vida/.

Venet, R. (2003). Estrategia educativa para la formación ciudadana de los escolares del primer ciclo desde la relación escuela comunidad. Tesis doctoral inédita . Santiago de Cuba.

Downloads

Published

2024-09-07