A strategy for teaching and learning the Spanish Language at the fourth grade at the Dominican Republic

Authors

Keywords:

basic education, language teaching, education, ethical education

Abstract

Objective: This paper aims at describing a methodological strategy for teaching and learning the Spanish Language at the fourth grade of Dominican Republic, following an axiological and humanistic approach.

Methods: The author relies on both theoretical and empirical level methods. They include a system approach, analysis, synthesis and modeling, as well as teachers surveying.

Results: The findings provide the referents and rationale to prove the necessity of developing the devised strategy.

Conclusions: The author arrives at the conclusions that the teaching and learning of the Spanish Language by means of an ethical, axiological and humanistic approach contributes to the motivation and education of fourth grade students. This process demands the acquisition of related contents and methods on the part of the teacher staff since their corresponding initial education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alejandro Solano Martínez, Ministry of Education

    Licenciado en Letras. Docente de la Universidad Autónoma de Santo Domingo. Asistente del despacho del Ministro de Educación Superior de la República Dominicana MESCYT.

References

Anatolievna Akudovich, S. (2004). El proceso de diagnóstico de la zona de desarrollo próximo de los alumnos con necesidades educativas especiales. Mendive. Revista de Educación, 2(4), 269–277. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/166

Asamblea Nacional de la República Dominicana. (2015). Constitución de la República Dominicana. Gaceta Oficial No. 10805 del 10 de julio de2015. República Dominicana. https://presidencia.gob.do/sites/default/files/statics/transparencia/base-legal/Constitucion-de-la-Republica-Dominicana-2015-actualizada.pdf

Breijo Worosz, T. (2019). Concepción como resultado teórico en la investigación educativa: una mirada desde un enfoque dialéctico-materialista. Mendive. Revista de Educación, 17 (1), 1-3. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1503/pdf_1

Chacón Arteaga, N. (2014). El enfoque ético, axiológico y humanista aplicado a la educación. Varona, Revista Científico Metodológica (59), 14-22. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360636905004.pdf

García, L. (2018). La creatividad en la educación. Editorial Pueblo y Educación.

García Cormenzana A.J., Rodríguez Picornell, Z., Hernández Pérez, M. & Mantilla Nieves Y. (2024). Estrategia metodológica de perfeccionamiento de la enseñanza y aprendizaje del inglés con fines específicos. Medimay, 31(e2573).

https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/2573/pdf

Melgar, S. y España, S. (2021). Guía Teórica: Enseñanza de la Lengua Española en primer ciclo. INICEF-MINERD. República Dominicana.

https://www.unicef.org/dominicanrepublic/media/7661/file/Gu%C3%ADas%20te%C3%B3rica%20espa%C3%B1

Merejo Medrano, Y. & González Duquesne, I. (2023). Mejoramiento de la dirección educativa como problema social actual en República Dominicana. Varona, Revista Científico Metodológica (77). http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n77/1992-8238-vrcm-77-e2039.pdf

Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD), (2016). Diseño curricular. Nivel primario. Primer ciclo (1ero, 2do y 3ero). https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/docs/direccion-general-de-curriculo/MusI-diseno-curricular-del-nivel-primario-primer-ciclopdf.pdf

Murillo Rojas, M. (2005). El verbo en la escritura cacográfica de los niños escolares costarricenses. Revista Campo Abierto (27), 23-39. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/14826/1/0213-9529_27_23.pdf

Ríos, T. (2022). Estrategia metodológica formativa para una docencia enfocada en el desarrollo de competencias. Fundamentos teóricos y pedagógicos. Revista Perfiles educativos. 44 (175), 166-179. https://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/issue/view/4494/262

Robles, O. (1956). La influencia de Hostos en la Cultura Dominicana. Editora del Caribe.

Rodríguez Demorizi, E. (1944). Vicisitudes de la Lengua Española en Santo Domingo. Editorial Montalvo.

Rosero Bolaños, C. (2018). Estrategias metodológicas para el desarrollo de competencias integrales de los niños y niñas del Centro de Educación Inicial Chispitas de Ternura; UTN. Tesis de Maestría, Universidad Técnica del Norte http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/7955

Sotomayor Casalis, D. R. y Águila Carralero, A. (2021). Estrategia pedagógica para formar la competencia resolución de conflictos en estudiantes de Sociología. Mendive. Revista de Educación 19 (1), 67-85. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2143/pdf

Downloads

Published

2025-01-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

A strategy for teaching and learning the Spanish Language at the fourth grade at the Dominican Republic. (2025). Transformación, 21, e-444 . https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/444