Devising an alternative for the education of university executive
Keywords:
Continuing education, quality control, teacher education, teacher improvementAbstract
Objective: This paper aims at devising a theoretical framework as an alternative for the continuing
education of executives to improve the professional performance of the Rector, Deputy Rector,
Deans, Principals and other officials at National University San Antonio Abbot (UNSAAC) in Cusco,
Peru. The continuing education of university authorities is a priority of the country, according to
the current university law (República de Perú. 2014).
Methods: The authors follow a mixed approach of a descriptive, explanatory non‐experimental
nature integrating qualitative and quantitative methods and techniques, together with
interpretative qualitative paradigmatic elements for understanding and interpreting the actual
performance of university officials.
Results: The author main finding was to devise a theoretical framework outlining the structure as
an alternative for educating executives at National University San Antonio Abbot in Cusco.
Conclusion: The education of university executives is decisive for the environmental, cultural and
socio‐economic development of society, this need is expressed in several areas and contexts, that
confirms the relevance of the research herein presented.
Downloads
References
Ascón, J. E. & García, M. (Enero-marzo de 2018). Habilidades directivas. Estrategias de formación turística en la Universidad de La Habana. Revista Explorador Digital, 2(1), 45-56. Recuperado el 12 de enero de 2021, de https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/exploradordigital/article/download/326/738/
Ascón, J. E., García, M. & Lajara, A. J. (2019). Pirámide para el desarrollo de habilidades directivas en las instituciones de educación superior (IES). Revista Cubana de Educación Superior, 38(3). Recuperado el 12 de enero de 2021, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000300005
Capote, M. (2012). Una aproximación a las concepciones teóricas como resultado investigativo. Revista Científico Pedagógica Mendive, 10(38), 1-10. Recuperado el 12 de enero de 2021, de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/519
Cuesta, A. (2010). Tecnología de gestión de recursos humanos (3ra ed.). La Habana, Cuba: Academia.
García, M. M. (2019). Concepción teórica metodológica del trabajo autónomo en la Educación Superior Ecuatoriana. Tesis doctoral inédita, Universidad de La Habana, Cuba.
García, M., García, A., Ortiz, T., Fernández, R. H. & González, B. A. (julio-diciembre de 2016). El ciclo directivo en los procesos universitarios, perspectivas desde las competencias generales de dirección. Revista Estrategia y Gestión Universitaria, 4(2), 65-79. Recuperado el 12 de enero de 2021, de https://core.ac.uk/display/287219914
Loyola, E. (2017). Procedimiento y competencias directivas universitarias para la mejora del proceso en la Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. Tesis doctoral inédita, Universidad de La Habana, Cuba.
Pelegrín, N. (2006). Metodología para la formación de competencias directivas en las escuelas de hotelería y turismo. Tesis doctoral inédita, Instituto Superior Pedagógico Felix Varela, Santa Clara, Cuba.
Reche, E., Martín, M. A. & González, I. (2019). Autopercepcion de la adquisición de las competencias informacional y comunicativa para la elaboración de trabajos académicos en la universidad. Revista Perfiles Educativos, 41(165), 131-146. Recuperado el 12 de enero de 2021, de http://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/59170
República de Perú (2014) Ley Universitaria. No. 30220. En Diario oficial del bicentenario El peruano. Congreso de la República del Poder Legislativo. Recuperado el 12 de enero de 2021, de www.elperuano.pe
Rodríguez, J., Aguiar, M. & Artiles, J. (2016). Formación de gestores universitarios en Argentina, Chile, Ecuador, Perú, Uruguay y Venezuela. Revista Calidad en la Educación Superior, 7(1), 1-10. Recuperado el 12 de enero de 2021, de https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/1468
Ruiz, M. A. (2018). La sociedad de la información y el conocimiento: desafíos para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. La Habana, Cuba: Cátedra UNESCO. Colección CRES.
Valle, A. D. (2010). La investigación pedagógica. Otra mirada. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Whetten, D. A. & Cameron, K. S. (2011). Developing Management Skills (8va ed.). New York: Prentice Hall.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ©Transformación/ (CC BY-NC 4.0)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.