Learning assessing methodology based on comprehensive projects
Keywords:
learning activities, learning outcomes, student evaluationAbstract
Objective: The strengthening of new strategies and methodologies that relates learning and assessment in university education is an essential condition for overcoming traditional models of pedagogy. However, the planning of the evaluation process for the bachelor of education (construction major) students is far from this reality. Therefore, this article aims at devising a methodology for learning assessment based on comprehensive projects in professional problem solving.
Methods: A diagnosis was made on a sample corresponding to the total of students in the second academic year. Data was collected through the use of the observation method and the document review technique.
Result: The main finding is a methodology offered to approach the learning assessment based on comprehensive projects.
Conclusion: The development of a comprehensive assessing methodology may result in a learning generating tool.
Downloads
References
Abreu, R. & Soler, J. (2014). Otro elemento característico de la ciencia: Categorías y principios generales de la Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. En R. Abreu, Didáctica de la Educación Técnica y Profesional (pp. 24-33). La Habana: Pueblo y Educación.
Blanco, A. (2011). Convertir la evaluación en una oportunidad para aprender. Una propuesta para la asignatura Lengua Española. Contexto Educativo(14), 175-190. Recuperado el 9 de enero de 2020, de https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/646/609
Díaz, J., Savón, C. & Marrero, H (2012). La evaluación del aprendizaje en la asignatura lengua española. Didascalia, 3(4), 17-30. Recuperado el 9 de enero de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4231760
Fernández, A. (2010). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 8 (1), 11-34. Recuperado el 9 de enero de 2020, de https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6216
González, M. (2001). La evaluación del aprendizaje: Tendencias y reflexión crítica. Revista Cubana de Educación Superior, 15(1), 85-96. Recuperado el 9 de enero de 2020, de https://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol15_1_01/ems10101.pdf
Hernández, A., Cardero, F & Pérez, L. C. (2019). La formación profesional del licenciado en educación construcción: retos y perspectivas. Educación y Sociedad, 17(3), 16-30. Recuperado el 9 de enero de 2020, de http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/viewFile/1344/pdf
Hernández, A., Mesa, Y. & Pérez, L. C. (2020). Potencialidades y debilidades del actual proceso de evaluación en la carrera Licenciatura en Educación Construcción. Didascalia, 11(5), 11-26. Recuperado el 9 de enero de 2020, de http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/969/966
Martell, M. & Moreno, M. (2016). Consideraciones teóricas en torno al proceso de evaluación de la competencia profesional pedagógica didáctica. Revista Cubana de Educación Superior, (3), 88-97. Recuperado el 9 de enero de 2020, de http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v35n3/rces07316.pdf
Mendivil, T. (2012). Sistema de Evaluación del Aprendizaje en los Estudiantes de Educación Superior en la Región Caribe Colombiana. Dimensión empresarial, 10 (1) ,100-107. Recuperado el 9 de enero de 2020, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4069399
Roegiers, X. (2016). Marco conceptual para la evaluación de las competencias. Recuperado el 9 de enero de 2020, de https://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/ipr4-roegiers-competenciesassessment_spa.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ©Transformación/ (CC BY-NC 4.0)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.