Construction of an octagon with its vertices on the sides of a square: examples and didactic considerations
Keywords:
Didactics, mathematics instruction, geometry, teaching methodsAbstract
Objective: The paper discloses cardinal requirements for the selection and elaboration of geometric problems and didactic considerations for their treatment with the assistance of GeoGebra.
Methods: The authors rely on theoretical and empirical methods to review oral, written and visual sources, in particular in senior high school mathematics school texts, methodological guidelines and scientific articles addressing geometric problem solving.
Result: The main finding is the description of nine requirements of particular importance for geometric problem solving. Related didactic ideas are explained by devising problems of a different nature as compare to those generally included senior high school texts.
Conclusion: The demands described and the didactic ideas presented by means of problems constitute important theoretical and practical references of a general nature for the selection, elaboration and didactic treatment of geometric problems.
Downloads
References
Carrillo de Albornoz, A. (2013). Otras matemáticas son posibles con GeoGebra. IV Congreso Internacional de Ensino da Matemática (págs. 1-3). Rio Grande do Sul: ULBRA. Recuperado el 19 de diciembre de 2017, de www.conferencias.ulbra.br/index.php/ciem/vi/paper/view/2155/970
Hernández, C. M. (2017). Ejercicios geométricos con exigencias de orden, movilidad y construcción con asistencia del GeoGebra: ejemplos y observaciones didácticas. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 4(3), Artículo 8 (págs. 1-32). Recuperado el 19 de diciembre de 2017, de https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/34
Hernández, C. M. (2018). Problemas a partir de un problema de Olimpiada Internacional de Matemática. Propósitos y consideraciones didácticas. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2), Artículo 14 (págs. 1-28). Recuperado el 15 de noviembre de 2019, de https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/56
Kamau, L. M. (2014). Technology Adoption in Secondary Mathematics Teaching in Kenya: An Explanatory Mixed Methods. Study. Recuperado el 14 de diciembre de 2018, de Dissertations - ALL. Paper 122: http://surface.syr.edu/etd
López, M., & Corrales, M. (2019). Uso de GeoGebra para la construcción de diagramas de cuerpo libre y editor de imágenes en la enseñanza de la Física. En Y. Morales (Ed.), Memorias del I Congreso Internacional de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad Nacional (págs. 1-8). Costa Rica: Heredia. Recuperado el 3 de marzo de 2020, de http://dx.doi.org/10.15359/cicen.1.45 ISBN: 978-9968-9661-6-0.
Salas, R., & Ricardo, A. (enero-junio de 2018). Uso del servicio en la nube GeoGebra durante el proceso enseñanza-aprendizaje sobre las matemáticas. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), (págs. 23-52). doi:DOI: 10.23913/ride.v8i16.331
Shehayeb, S., Anouti, M., & Akkawi, M. (2018). The Effect of Using GeoGebra in Geometric Construction of Grade 7 Students. International Journal of Science and Research (IJSR), 7(12), 820-827. Recuperado el 18 de diciembre de 2019, de www.ijsr.net
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.