The dynamics of teaching mathematics

Authors

  • M. Sc. Rafael Cardoza Gámez Universidad de Guantánamo, Cuba Author
  • M. Sc. Tania Suárez Luque Universidad de Guantánamo, Cuba Author
  • M. Sc. Elianne Cabrera González Universidad de Guantánamo, Cuba Author

Keywords:

Mathematics instruction, Mathematic concept, applied mathematics

Abstract

Objective. In the teaching of mathematics, students are still facing difficulties in problem-solving. This paper aims at describing a system of procedures to design the dynamics of the process of mathematics.

Methods. Theoretical methods were used for the construction of a reference framework. Modeling for the construction of the system of procedures for the design of the dynamics of the teaching-learning process of mathematics. The evaluation of the relevance and feasibility of the proposal was developed based on the experts' criteria.

Results. The essential contribution of the study is the system of procedures devised for the design of the dynamics of the teaching-learning process of mathematics.

Conclusions. The design of the dynamics of the teaching process of mathematics taking into account the relationship between the operational structure of the skill, the level of depth of the content and the ways for skill training contributes to overcoming students’ learning difficulties in solving problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Rafael Cardoza Gámez, Universidad de Guantánamo, Cuba

    Máster en Ciencias de la Educación y Profesor Asistente con 36 años de experiencia en las asignaturas de Investigación de Operaciones en las carreras Ingeniería informática, Industrial, Agronomía, Forestal y Licenciatura en Contabilidad y Finanzas.

  • M. Sc. Tania Suárez Luque, Universidad de Guantánamo, Cuba

    Máster en Nuevas Tecnologías para la Educación, Profesora Asistente con 24 años de experiencia impartiendo docencia en las asignaturas de Informática, Procesamiento de la Información, Matemática Superior I y II en las carreras de Ingeniería Informática y  licenciatura en Contabilidad y Finanzas.

  • M. Sc. Elianne Cabrera González, Universidad de Guantánamo, Cuba

    Máster en Ciencias de la Educación, Profesor Asistente, con ocho años de experiencia impartiendo docencia en las asignaturas de Introducción a la Psicología en la carrera de Licenciatura en Psicología.

References

Fuentes, H. C., & Álvarez, I. B. (1998). Dinámica del proceso docente-educativo de la educación superior. Santiago de Cuba: Editorial de la Universidad de Oriente.

Fuentes, H. C., Álvarez, I. B., & Matos, E. C. (2004). La teoría holístico ‐ configuracional en los procesos sociales. Pedagogía Universitaria, 9(1), 1-5. Recuperado el 5 de enero de 2018, de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/273/264

Gutiérrez, E. (2011). Estrategia didáctica para la dinámica del proceso formativo de la informática médica. Tesis doctoral inédita. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

Márquez, A. (1995). Las habilidades, reflexiones y proposiciones para su evaluación. En A. Márquez, & C. Suárez, Manual de consulta para la maestría en Ciencias Pedagógicas (págs. 100-118). Santiago de Cuba: Ediciones UO.

Ministerio de Educación Superior. (2003). Documento base para la elaboración de los planes de estudio “D”. Recuperado el 3 de mayo de 2018, de https://www.mes.gob.cu

Pardo, M. E. (2004). Las tecnologías de la información y las comunicaciones en la dinámica del proceso docente educativo en la Educación Superior. Tesis doctoral inédita. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

Downloads

Published

2024-06-18