Cooperative learning in English as a second language lessons

Authors

  • M. Sc. Olga Lidia Fontes Guerrero University of Camagüey image/svg+xml Author
  • M. Sc. Liset González Agulló University of Camagüey image/svg+xml Author
  • Lic. Reicer Martínez García University of Camagüey image/svg+xml Author
  • Lic. Reicer Martínez García University of Camagüey image/svg+xml Author

Keywords:

cooperative education, language instruction professional training, teaching procedures

Abstract

This work moves towards cooperative learning in English lessons and its main objective is to illustrate the teaching procedures that could be used in the language instruction where cooperative learning can be effective in the professional training of the students from an approach that favors the opportunities brought by this type of learning. The research relies on methods that allow the systematization of experiences based on didactic-methodological and systematic practice, at the same time observation was also applied as an empirical technique. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, M. D. (2011). Importancia del trabajo cooperativo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de nuestro alumnado. CEIP Nuestro Padre Jesús(38), 1-8. Recuperado el 3 de enero de 2018, de http://www.csicsif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_38/MARIA_DOLORES_ALCANTARA_TRAPERO_02.pdf

Flaker, A. (1986). Las funciones de la obra literaria. En D. Navarro, Textos y contextos (págs. 181-202). Ciudad de La Habana: Editorial Arte y Literatura.

Gainza, L. M., & Montejo, M. (2015). Corregir errores y estimular la comunicación oral en lengua extranjera. Humanidades Médicas, 15(2), 340-354. Recuperado el 3 de enero de 2018, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es

González, R. (2009). La clase de lengua Extranjera. Teoría y práctica. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

González, V. (1995). Psicología para Educadores. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Hammond, A. (2009). Learning to learn Cooperatively. Forum, 47(4), 18-28. Recuperado el 8 de enero de 2018, de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ923462.pdf

Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1989). Cooperation and competition: Theory and research. Edina, M. N.: Interaction Book Company. Recuperado el 3 de enero de 2018, de http://psycnet.apa.org/record/1989-98552-000

Kagan, S. (1995). We can talk: Cooperative learning in the elementary ESL classroom. Recuperado el 8 de enero de 2018, de ERIC Clearinghouse on Languages and Linguistics. ERIC Digest ED 382035: https://www.kaganonline.com/free_articles/dr_spencer_kagan/ASK40.pdf

Montejo, M. N. (2006). Procedimientos para la reconstrucción y autorregulación de las estrategias de lectura. Recuperado el 3 de enero de 2018, de ResearGate: https://www.researchgate.net/publication/322642101_Procedimientos_para_la_reconstruccion_y_autorregulacion_de_las_estrategias_de_lectura

Morenza, L., & Terré, O. (enero-abril de 1998). Escuela histórico-cultural. Revista Educación(93), 2-11.

Reyes, M., & Reyes, A. (2017). Aprendizaje cooperativo: Estrategia didáctica y su impacto en el aula. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa. (págs. 1-11). San Luis Potosí: COMIE. Recuperado el 3 de enero de 2018, de www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1668.pdf

Rodríguez, M. (2014). Estrategia didáctica para desarrollar la independencia cognoscitiva de los estudiantes de la carrera Lenguas Extranjeras de la U.C.P. José Martí. Tesis de Maestría Inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José Martí".

Rodríguez, M. (2015). La independencia cognoscitiva en el aprendizaje de lenguas extranjeras. Transformación, 11(3), 1-12. Recuperado el 3 de enero de 2018, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1509/1488

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Cooperative learning in English as a second language lessons. (2024). Transformación, 15(1), 61‐70. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/159

Most read articles by the same author(s)