A comprehensive, didactic approach to the central integrated discipline at Spanish and Literature major

Authors

  • Dr. C. Ivelissi Jiménez Cruz Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz Author

Keywords:

didactics, practice teaching, interdisciplinary approach, tutoring

Abstract

Objective: The paper describes the outcomes of a research aimed at devising a comprehensive didactic approach to coordinate the activity of teachers working with the same class in the Spanish and Literature major.

Methods: The documentary analysis and interviews were used to collect the information needed for the diagnosis, whereas modeling was used to devise a methodology having a didactic and comprehensive nature.

Results: The main finding of the research consist of a methodology based on a comprehensive approach to the curriculum.

Conclusions: The didactic-generalizing approach for the treatment of the Integrative Principal Discipline fosters the establishment of relationships between subsystems that allow analyzing the links of interdependence and complementarity of the set of subjects in the year, favoring learning, the professional development of teachers under training and the development of professional competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dr. C. Ivelissi Jiménez Cruz, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz

    Doctora en Ciencias Pedagógicas y Máster en Cultura Latinoamericana. Se desempeña como profesora principal de Didáctica de la Lengua Española y la Literatura en la Universidad de Camagüey.

References

Addine, F. (2011). La tarea integradora. En G. García, F. Addine, J. Piñon, M. Rodriguez, E. Escalona, & M. Blanco, Invetigación interdisciplinaria en las ciencias pedagógicas (págs. 112-116). La Habana: Pueblo y Educación.

Arias, G. (2005). Un intento de sistematización de los planteamientos esenciales del enfoque histórico cultural en sus inicios. Rev Psicología: Teoria y Prática, 7(1), 11-48. Recuperado el 4 de junio de 2018, de http://www.redalyc.org/html/1938/193818624007/

Fariñas, G. (2009). El enfoque histórico cultural en el estudio del desarrollo humano: para una praxis humanista. [Internet]. 2009. Rev Actualidades Investigativas en Educación, 9(Número especial), 1-23. Recuperado el 4 de junio de 2018, de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9516/17923

Horruitiner, P. (2005). La Universidad Cubana: el modelo de formación. Ciudad de La Habana: Editorial Félix Varela.

Jiménez, I. (2016). Enfoque textual integrador para el desarrollo de la comprensión del texto oratorio martiano en la carrera Licenciatura en Educación, especialidad Español y Literatura. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.

Matos, E. C., & Cruz, L. (2012). El taller de socialización y la valoración científica en las Ciencias. Transformación, 8(1), 10-19. Recuperado el 3 de agosto de 2018, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1598

Montaño, J. R., Domínguez, I., Borot, E., & Garriga, E. (s.f.). Programa de la Disciplina Principal Integradora: Didáctica de la Lengua Española y la Literatura correspondiente al Plan de estudio “E”. Ciudad de La Habana: Ministerio de Educación Superior.

Rivero, M. L., Montejo, M. N., & Azcuy, L. (2016). La evaluación del aprendizaje desde la atención a la diversidad. Novo Tékhne, 2(1), 27-35. Recuperado el 4 de junio de 2018, de http://guayanavirtual.web.ve/novo-tekhne/index.php/NT

Roméu, A. (2013). Didáctica de la Lengua Española y la Literatura. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

A comprehensive, didactic approach to the central integrated discipline at Spanish and Literature major. (2024). Transformación, 15(1), 1-12. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/163

Most read articles by the same author(s)