A comprehensive, didactic approach to the central integrated discipline at Spanish and Literature major
Keywords:
didactics, practice teaching, interdisciplinary approach, tutoringAbstract
Objective: The paper describes the outcomes of a research aimed at devising a comprehensive didactic approach to coordinate the activity of teachers working with the same class in the Spanish and Literature major.
Methods: The documentary analysis and interviews were used to collect the information needed for the diagnosis, whereas modeling was used to devise a methodology having a didactic and comprehensive nature.
Results: The main finding of the research consist of a methodology based on a comprehensive approach to the curriculum.
Conclusions: The didactic-generalizing approach for the treatment of the Integrative Principal Discipline fosters the establishment of relationships between subsystems that allow analyzing the links of interdependence and complementarity of the set of subjects in the year, favoring learning, the professional development of teachers under training and the development of professional competencies.
Downloads
References
Addine, F. (2011). La tarea integradora. En G. García, F. Addine, J. Piñon, M. Rodriguez, E. Escalona, & M. Blanco, Invetigación interdisciplinaria en las ciencias pedagógicas (págs. 112-116). La Habana: Pueblo y Educación.
Arias, G. (2005). Un intento de sistematización de los planteamientos esenciales del enfoque histórico cultural en sus inicios. Rev Psicología: Teoria y Prática, 7(1), 11-48. Recuperado el 4 de junio de 2018, de http://www.redalyc.org/html/1938/193818624007/
Fariñas, G. (2009). El enfoque histórico cultural en el estudio del desarrollo humano: para una praxis humanista. [Internet]. 2009. Rev Actualidades Investigativas en Educación, 9(Número especial), 1-23. Recuperado el 4 de junio de 2018, de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9516/17923
Horruitiner, P. (2005). La Universidad Cubana: el modelo de formación. Ciudad de La Habana: Editorial Félix Varela.
Jiménez, I. (2016). Enfoque textual integrador para el desarrollo de la comprensión del texto oratorio martiano en la carrera Licenciatura en Educación, especialidad Español y Literatura. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Camagüey.
Matos, E. C., & Cruz, L. (2012). El taller de socialización y la valoración científica en las Ciencias. Transformación, 8(1), 10-19. Recuperado el 3 de agosto de 2018, de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1598
Montaño, J. R., Domínguez, I., Borot, E., & Garriga, E. (s.f.). Programa de la Disciplina Principal Integradora: Didáctica de la Lengua Española y la Literatura correspondiente al Plan de estudio “E”. Ciudad de La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Rivero, M. L., Montejo, M. N., & Azcuy, L. (2016). La evaluación del aprendizaje desde la atención a la diversidad. Novo Tékhne, 2(1), 27-35. Recuperado el 4 de junio de 2018, de http://guayanavirtual.web.ve/novo-tekhne/index.php/NT
Roméu, A. (2013). Didáctica de la Lengua Española y la Literatura. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.