Recommendations for school psychoeducational prevention of behavioral disorders in adolescents
Keywords:
adolescence , Behavioral disorder, educational preventionAbstract
Objective: The paper devices a system of psychoeducational recommendations to favor the prevention of risk factors of behavioral disorders in adolescents of the city of Manta.
Methods: A quantitative and descriptive research was developed, systematizing the main risk factors and protection of the adolescents in order to design the pursued recommendation, which were submitted to experts for validation. A high rating tendency was obtained regarding the content and structure of the recommendation system. However, some suggestions were made that were taken into account in the new proposal.
Results: The paper suggests a number of recommendations for authorities, teachers and psychologists of educational institutions.
Conclusions: It is concluded that the system of recommendations for the educational school prevention of behavioral disorders in adolescents designed, is suitable for adolescent mental health psychoeducational programs.
Downloads
References
Briñas, Y. (2007). Modelo pedagógico para la prevención de las alteraciones de la conducta en los escolares de la educación primaria. Tesis doctoral inédita. Holguín, Cuba: Instituto Superior Pedagógico "José de la Luz y Caballero".
De La Peña, G. (2009). La educación de la capacidad de organización de la vida en adolescentes en riesgo de adicción como contenido de la prevención educativa en preuniversitario. Tesis doctoral inédita. Holguín, Cuba: Instituto Superior Pedagógico "José de la Luz y Caballero".
Díaz, C. (2001). La prevención educativa en los adolescentes en el contexto de la escuela y la familia. Tesis doctoral inédita. Holguín, Cuba: Instituto Superior Pedagógico "José de la Luz y Caballero".
Mayo, I. P. (2017). La educación de la organización de la vida en adolescentes desventajados socialmente. Luz, 16(3), 93-101. Recuperado el 8 de julio de 2018, de http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/844
Mayo, I., & de la Peña, G. (2018). La educación de la organización de la vida en adolescentes desventajados socialmente. Luz, 17(2), 81-90. Recuperado el 8 de julio de 2018, de http://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/911
Regueira, K. (2008). Estrategia educativa para la prevención de la violencia escolar en la formación inicial intensiva del profesor general integral de secundaria básica. Tesis doctoral inédita. Holguín, Cuba: Instituto Superior Pedagógico "José de la Luz y Caballero".
Rodríguez, P. J. (2017). Trastornos del Comportamiento. Pediatría Integral, 21(2), 73–81. Recuperado el 8 de julio de 2018, de https://www.adolescenciasema.org/ficheros/PEDIATRIA%20INTEGRAL/Trastornos%20del%20comportamiento.pdf
Rodríguez, P. J., & Barrau, B. M. (2012). Trastornos del comportamiento. Pediatr Integral; XVI (10): . Recuperado de: https://www.pediatriaintegral.es/numeros-anteriores/publicacion-2012-12/trastornos-del-comportamiento/. Peditaría Integral, 16(10), 760-768. Recuperado el 8 de julio de 2018, de https://www.pediatriaintegral.es/numeros-anteriores/publicacion-2012-12/trastornos-del-comportamiento/
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.