Quality assessment indicators for Moodle based courses

Authors

  • Dr. C. Martha Regla García Bargado Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author
  • M. Sc. Eduardo Pérez Suárez Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author
  • M. Sc. Yaneisy Castillo Ramos Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz” Author

Keywords:

e-learning, quality control, educational indicators, skill assessment

Abstract

The paper aims at describing a set of indicators to evaluate the quality of the courses supported on the Moodle platform, whose relevance was confirmed by induction-deduction, the use of a rating scale, observation, methodological reflection workshops and techniques of descriptive statistics. The proposed system is not only a tool for self-evaluation in the process of devising the courses in the Moodle platform of the University of Camagüey, but also a challenge to transform teaching methods and procedures; this is a question that requires advisors, managers and teachers’ attention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dr. C. Martha Regla García Bargado, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Doctora en Ciencias Pedagógicas y Máster en Investigación Educativa, Profesor Titular con más de 25 años de experiencia en la docencia universitaria, se desempeña como guionista de software educativos de colecciones nacionales y evaluadora de calidad de los recursos informáticos. 

  • M. Sc. Eduardo Pérez Suárez, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Máster en Ciencias de la Educación Superior, Profesor Auxiliar con más de 26 años de experiencia en la docencia universitaria y Jefe de Departamento de Recursos Informáticos.

  • M. Sc. Yaneisy Castillo Ramos, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”

    Máster en Ciencias de Educación, Profesor Asistente con más de 15 años de experiencia en la docencia universitaria, miembro del grupo de Gestión de Proyectos del Departamento de Recursos Informáticos, guionista de software educativos de colecciones nacionales y evaluadora de calidad de los recursos informáticos desarrollados por el Departamento.

References

Al-Ajlan, A., & Zedan, H. (2008). Why MoodIe. Recuperado el 23 de noviembre de 2015, de Future trends of distributed computing systems: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=1471379

Dougiamas, M., & Peter, T. (2002). Interpretive analysis of an internet-based course constructed using a new courseware tool called Moodle. En Edith Cowan University, Austrialia. Annual International Conference of the Higher Education. Perth, Australia. Recuperado el 9 de septiembre de 2015, de http://www.ecu.edu.au/conferences/herdsa/main//papers/nonref/pdf/MartinDougiamas/

Gallego, A., Requena, J., Pujol, M., & Montoyo, J. (2007). Mejora del sistema Moodle mediante personalización de contenido y generación evolutiva de actividades aleatorias. XIII Jornada de Enseñanza Universitaria de la Informática. Recuperado el 15 de octubre de 2015, de http://bioinfo.uib.es/~joemiro/aenui/procJenui/Jen2007/galmejo.pdf

Kakasevski, G., Mihajlov, M., Arsenovski, S., & S., C. (2008). Evaluating usability in learning management system Moodle. 30th International Conference on Information Technology Interfaces. Recuperado el 12 de septiembre de 2015, de https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/4588480/

Monti, S., & San Vicente, F. (2006). Evaluación de plataformas y experimentación en Moodle de objetos didácticos (nivel A1/A2) para el aprendizaje E/LE en e-learning. Revista Electrónica de Didáctica ELE(8), 6-8. Recuperado el 15 de octubre de 2015, de https://www.mecd.gob.es/dam/jcr:0ffab330-21e5-4eb7-a80c-c842479dec50/2006-redele-8-04monti-pdf.pdf

Muñoz, D., Ortiz, J., & González, C. (2010). Evaluación de la plataforma Moodle en la enseñanza de un curso en el dominio médico. Revista Colombiana de Tecnologías de Avanzada,, 2(16), 2 (16), 17-24. Recuperado el 12 de septiembre de 2015, de. Recuperado el 12 de septiembre de 2015, de https://www.mecd.gob.es/dam/jcr:0ffab330-21e5-4eb7-a80c-c842479dec50/2006-redele-8-04monti-pdf.pdf

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Quality assessment indicators for Moodle based courses. (2024). Transformación, 14(3), 391‐399. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/176